Článek
Jakou měl invenci, lze dobře poznat na tehdejším filmovém plakátu. Musel zapojit svou fantazii, aby mohl pomocí estetické zkratky vyjádřit podstatu filmu a přitáhnout pozornost filmových příznivců. Tehdy totiž výtvarníci filmových plakátů znali děj většinou z několika fotografií a zbytek si museli domyslet.
Plakát ke slavné americké komedii Nebožtíci přejí lásce s Jackem Lemmonem vytvořil Šalamoun tak, že do centra díla umístil černou rakev a do ní vložil narůžovělé ženské šaty. Aniž by člověk věděl, o čem film pojednává, přitáhne jeho pozornost tvarový i barevný kontrast. Oblíbený film režiséra Dušana Kleina Jak básníkům chutná život zase pojal jako mírně popartový komiks. Místo typických textových bublin umísil mezi obrázky veškeré informace o díle (režie, herecké obsazení či popis děje).
Poster k české krimikomedii Holka na zabití režiséra Juraje Herze zase stojí a padá s minimalistickým estetickým rukopisem. Protože se hlavní děj filmu odehrává v kuchyni horského hotelu, umístil výtvarník na plakát čtyři kuchyňské nože s narudlým ostřím. Jeden z nich má vylámanou čepel, takže připomíná vyceněné zuby.
Smysl pro výtvarnou zkratku zúročil i u litografické abstraktní tvorby. Na podkladové ploše rozehrává hru s grafickými symboly a znaky. Jejich význam poté akcentuje zvolenými barvami.
Příkladem takového využití vizuálních kódů je litografie Hrozebná výzva. Pracuje s kontrastem bílého podkladu a černožlutých totemových znaků. Kompozice připomíná vytrženou stránku z čarodějnické knihy mytického alchymisty.
Tvorba Jiřího Šalamouna prezentovaná na výstavě ho ukazuje coby řemeslně dokonalého tvůrce se smyslem pro estetiku detailu. A také jako člověka, který umí pracovat s vizuální fantazií a své vize dokáže dokonale přenést na plochu obrazu.
Může se vám hodit na Firmy.cz: