Článek
Musíš se vždycky těm holkám omluvit, radím zkušeně, to je potěší a dojme, a připadají si důležité. Syn kývá hlavou, že je to samosébě, že je vždycky upozorní. Pak mě napadlo ještě se zeptat, jak jim to říká. No, ne záludně odpovídá, většinou jim řikám: Vítej do pekla!
Zachytit dnešní řeč mladých je zhola nemožné, před 25 lety jsme sice taky hovořili jinými jazyky, ale v nich se často objevovalo to, co už se v mluvě někdy předtím, aspoň regionálně, objevilo. Taškáč byl lahváč, flétna občanka, lehkej filc a těžkej filc necking a petting, jehnědy ňadra dmoucí a laňky majitelky těch jehněd. Každé slovo mělo čitelný historický vývoj, rodný list.
Dnešní mluva není archetypální, jsou to až skoro sektářsky ohraničená teritoriální ohniska výrazů podle zájmů a zábavy, která odrážejí neobyčejně rychlé změny ve všech oblastech denního (i nočního) života.
Tak třeba technaři - ten zcela ortodoxní, který mrdá bedny (nalepený u aparatury), je ještěr, naopak ten, kdo je jen taková přisírka, to je toy. Většina jsou klasičtí rychtáři, kteří se těší na pořádnou axi, aby to sypalo, aby to bylo málo moc, prostě malá nekázeň či neřest neboli malej luxus, aby to bylo úplně nejvíc, nejvícmálo, teror, prostě hartkór.
Správnej rychtář je pak vyndanej, zmárovanej, na már, když předtím zandal dekl. A když se rychtuje, tak nedělejte Zagorky. Hlavně se musí vošéfovat nebo čekovat, aby tam nebyli benga, aby nehrotili, aby mohl být hustec. Vy jste tomu nerozuměli? Ani já moc ne, dokonce jsem možná něco popletl, protože jsem jen takový zevl na sklonku, kterého moc nebaví dělat bóro.
Když už jsem začal těmi "českými cizími" jazyky, dokončím z podobného soudku. Grafik Jan Beneš (201 cm) na svých stránkách pod názvem Sepisovatel zpracoval výkladový slovník reklamštiny pro začátečníky v reklamní branži a pro ty, kteří někoho z reklamy náhodou potkají, a výkladový slovník webštiny pro ty, kteří se rozhodli zabývat reklamou na internetu.
Tak třeba " dajrektr (director) je nejnižší funkce v agošce, každý je něčeho dajrektrem: árdajrektr, eksekjutydajrektr, ekauntdajrektr, dýtýpýdajrektr, (...). Reklamní agentury zaměstnávají pouze ředitele. Bez ohledu na to, že většina řediteluje pouze své židli." Wow!