Článek
Ovšem jeho nejčerstvější kniha Návod k použití železnice, která právě získala i svou audioknižní podobu v autorově podání, je přiznáním naprosto jednoznačným a ničím neskrývaným. Dalo by se v podstatě hovořit o jakémsi beletrizovaném železničním bedekru.
Kniha je nabita konkrétními fakty, informacemi, ale i historkami o lidech od dráhy a má v podstatě reportážní charakter. Osobní podání Jaroslava Rudiše, byť neherce, její autenticitu a upřímnost ještě umocňuje.
Právě autorova upřímná a neředěná láska k vlakům, nádražím, jídelním vozům a svým způsobem i k technickému vybavení, které provoz na dráze umožňuje a zabezpečuje, dodává této bezmála sedmihodinové audioknize její poetické kouzlo.
Jistě ne každý posluchač dokáže se stejnou rozkoší vnímat informace o typech lokomotiv, kouzelném a přitom logickém světě jejich čísel, o jejich hovorových názvech a historii, ale „železniční lidé“, tedy nemalý národ fanoušků, který Rudiš ve své knížce představuje, si stoprocentně přijdou na své.
Jednotlivé kapitoly knížky jsou v podstatě reportáže, ve kterých autor sám anebo s přáteli z okruhů železničních lidí putuje vlakem Evropou. A to křížem krážem, od Sicílie po sever Finska, od Bruselu po Kyjev.
Vypráví o jednotlivých tratích, o historii zajímavých nádraží, a to nejen těch ve velkých metropolích, ale i docela malých a zapadlých. Seznamuje posluchače se strojvůdci, průvodčími i zaměstnanci jídelních vozů, které na svých cestách poznal a s nimiž se přátelí.
Mimochodem železniční gastronomie je velmi důležitou součástí audioknihy. Pohlíží na celou řadu nádražních restaurací, bufetů, kaváren a barů ve všech koutech Evropy.
Audiokniha vznikla v režii Tomáše Bureše s využitím vkusné hudby Tomáše Pernického.