Článek
Během čtyř dnů se představila řada zajímavých zahraničních autorů, někteří dobře známí v českých překladech, mimo jiné maďarský prozaik Pál Závada, z Francie Anna Gavalda, která v loňském roce zaujala povídkovým souborem Kdyby tak na mě někdo někde čekal vydaným v Mladé frontě, z Německa Judith Hermannová.
Knižní veletrh v Lipsku je na rozdíl od kontraktačních veletrhů v Londýně nebo ve Frankfurtu určený především veřejnosti: letos jej navštívilo rekordních více než sto tisíc návštěvníků. Také účast českých autorů v Café Europa se setkala s úspěchem.
Simpsonovi lákali
Atrakcí byla účast Billa Morrisona, scénáristy a kreslíře televizního seriálu Simpsonovi, který existuje právě patnáct let a jehož parodický osten namířený proti americké pop kultuře a společnosti podle Morrisona doposavad nikdo nedokázal otupit - s výjimkou samotného autora, který přiznal, že poslední série seriálu jsou mu sympatické daleko méně, než díly natočené před pěti šesti lety. Nevyloučil ani možnost, že Simpsonovi skončí.
Češi v Lipsku
Opakovaně o sobě dala na letošním ročníku lipského knižního veletrhu slyšet česká kultura. Představila se desítka českých nakladatelů, číst z vlastní tvorby a diskutovat přijeli prozaici Bohuslav Vaněk Úvalský, Jáchym Topol a Hana Andronikova. Páteční čtení tria básníků a sobotní vystoupení Andronikovy a Vaňka Úvalského byla zaplněná do posledního místa.
Německý bohemista Mirko Kraetsch představit trojici současných českých básníků: loňského laureáta Ceny Jiřího Ortena Radka Malého, Vikiho Shocka a šéfredaktora surrealistické revue Analogon Františka Dryjeho.
Oficiálně byla uvedena dvousetstránková anglicko-německá publikace Nová česká literatura na přelomu tisíciletí, kterou připravilo Ministerstvo kultury ČR.
Opět cena za grafiku
A konečně: na předloňský úspěch výtvarníka Juraje Horvátha, který získal za grafickou úpravu a ilustrace překladového titulu Příběhy z parní lázně ocenění Nejkrásnější kniha světa, navázala letos bronzovou medailí Denisa Myšková: její výtvarně-literární bibliofilie Symbiont vznikla jako absolventská práce na VŠUP v Praze.