Hlavní obsah

Levellers jsou stálicí

Novinky, Alex Švamberk
ČESKÝ BROD

Cypress Hill jsou sice největší hvězdou letošního ročníku festivalu rock For People, který začíná dnes, nelze však zapomenout ani na Levellers, kteří vystoupí v sobotu.

Foto: archiv MěÚ Val. Klobouky

Celkový pohled na lokalitu Nad Koupalištěm

Článek

Soubor, který existuje nějakých patnáct let, skvěle kombinuje punkovou údernost s folkem a irskou lidovou hudbou. Přitom jeho písně nejsou plytké, neboť v nich prezentuje svoje názory na společnost. Skupina se nikdy nezpronevěřila svému pojetí, i když během let se její tvorba proměňovala.

Po energickém Levelling The Land přišel rockový Zeitgeist, následující Mouth To Mouth zase představovalo příklon k folku. Poklidnější Hello Pig pak ukázalo, že ani v na přelomu tisíciletí skupina neupadla do klišé a snaží se hledat nové formy vyjádření.

Měnilo se i vyznění textů. "Třeba na Mouth To Mouth sice není mnoho takzvaně politických písní," uvedl baskytarista Jeremy, "což však neznamená, že bychom změnili názory na politiku a politiky, jen jsme se nechtěli opakovat. Pořád vidíme, že hudba a politika jsou propojené."

Levellers na Hello Pig hledali

The Levellers se na albu Hello Pig vymanili z klišé, do něhož začali koncem devadesátých let upadat. Už nepřinášejí typickou kombinaci dusavého punku s keltskými motivy, ale navazují na tradice anglického písničkářství. Projev The Levellers je mnohem uměřenější, pročištěnější a vystupují v něm do popředí folkové kořeny, k čemuž zřejmě přispěly akustická turné v závěru deváté dekády.

Skupina už nesměřuje skladby k rychlým rozjuchaným pasážím s kvikavými houslemi Jonathana Sevinka, které nyní slouží jen jako koření. Pro kontrast je najdeme uprostřed lyrických Dreams postavených na doprovodu akustické kytary se sborem jak od raných Yes, nebo v závěru gradujícího Sold England se zkreslenou kytarou. Typické strhující hybné pojetí přináší jen Do It Again Tomorrow.

Ovšem folk a lennonovské písničkářství nejsou jedinou polohou, kterou album přináší. Už úvodní píseň Hello Revolution připomíná tvorbu The Beatles na konci šedesátých let v období Bílého alba. Jejich vliv však prostupuje celou desku, neprojevuje se však ani tak v konkrétních písních, jako spíš v přístupu k tvorbě. The Levellers se otevírají řadě nových postupů, nebojí se experimentovat se zvukem a pohrát si s aranžmá. Ve Walk Lightly se objevují názvuky indické melodiky, nejexperimentálnější jsou však skladby The Weed That Killed Elvis a Modern Day Tragedy, plné až noisově zkreslených kytar, které vytvářejí vlnící se plochy. Pletivo kytarových vazeb je v The Weed podloženo rytmickou smyčkou, která jasně ukazuje, že The Levellers sledují i dění na taneční scéně.

Přestože v tvorbě souboru byly vždy patrné folkové vlivy, skupina se touto scénou podle Jeremyho necítila nikdy spjatá: "Pokud se něco zajímavého na folkové scéně děje, my o tom nevíme, jsme příliš svázání s rockem. Když jsme začínali, cítili jsme se spřízněni s Chumbawambou, s jejímiž členy jsme pořád dobrými přáteli. I když na nás také působil Bob Marley, našimi hrdiny byli The Clash a Led Zeppelin."

Související témata:

Související články

Cypress Hill na Rock For People

Ve čtvrtek 3. července začíná jeden z nejvýznamnějších tuzemských festivalů rockové hudby - českobrodský Rock For People. Původně jednodenní přehlídka...

Čtyři dny muziky pro lidi

Festival Rock For People, jehož devátý ročník začíná ve čtvrtek 3. července, se během let rozrostl z původně jednodenní přehlídky v jeden z největších...

Výběr článků

Načítám