Článek
V té době lidé utíkali každý víkend, dovolenou či prázdniny do takzvané vnitřní emigrace na chalupy, chaty, k táborovým ohňům v lesích, na vodácké výpravy či na vesnické fotbalové zápasy, kam (aspoň si to mysleli) pařát matky strany nedosáhl. Mezi tyto několikadenní emigranty patřili i lidé, kteří se léta setkávali u romantických říčních břehů.
Málokoho by napadlo zachytit tyto na první pohled obyčejné a vlastně nezajímavé lidi na fotografiích. Františka Dostála to nejen napadlo, ale díky bystrému oku se mu podařilo zachytit i momenty, kterých by si leckdo ani nevšiml.
Zaznamenat i akcentovat překvapivé kontexty, to patří již mnoho let k jeho silným zbraním. A ještě to, čemu se říká laskavý humor. Jeho obrázky nejsou totiž poťouchlé ani lascivní.
Na jednom s nich sedí na lavičce a zasněně hledí do vln heavymetalový fanoušek. Na zádech džínové bundy se mu skví velký nápis Living Death a hned vedle stojí malé mourovaté kotě. Romantika a syrovost života hned vedle sebe.
Kočka hraje hlavní roli i na další fotografii. Malý kluk odložil tehdy populární hlavolam Rubikova kostka a věnoval se hlazení jejího hřbetu. Místní kovboj, už poněkud vyšší váhové kategorie, aby mohl vylézt do sedla, použil malou stoličku pod pravou nohu. Lokální gentleman obléká župan mladé dámě vylézající z vody. Ta jako přidanou hodnotu nabízí do objektivu celou svou figuru v rouše Evině. Herečka Hana Brejchová sedí s ostatními dámami u obyčejného hospodského stolu a zpěvačka Jana Koubková stojí v řece a stříká vodu nohou směrem k pozorovateli společně se svými kolegyněmi z kapely Hot tety.
To jsou vše mikro příběhy, které fotograf objevil ve svém hledáčku v setině vteřiny.
V publikaci autor píše, že nikdy nedošlo k sebemenšímu konfliktu při fotografování nahatých dětí ani při dokumentování spoře oděných dam. Je poněkud absurdní, že v dnešní době, kdy jsou všude kamery, nad námi létají satelity a každý má mobil s aparátem, by to už tak hladce rozhodně nešlo.