Hlavní obsah

Létající těla, fraška i zatajený dech, to je Slapstick Sonata

Právo, Kateřina Farná

Průkopníci českého nového cirkusu, spolek Cirk La Putyka, ve středu na premiéře na Nové scéně Národního divadla v Praze představili novinku s názvem Slapstick Sonata (v překladu Fraška Sonata). Inscenace, na níž se podílel finský soubor Circo Aereo, bude k vidění také v pátek a sobotu v pražské La Fabrice.

Foto: Profimedia.cz

Národní divadlo v Praze - Nová scéna

Článek

Je to jiná La Putyka než obvykle. Méně ukecaná, méně divadelní, více silová a akrobatická. Už v úvodní badmintonové sekvenci a následném přenášení dřevěných prken bylo jasné, odkud pramení inspirace režiséra Maksima Komara. Z éry němého filmu a grotesek s Laurelem a Hardym.

Atmosféře filmů z počátku kinematografie odpovídaly i prvky na scéně – právě dřevěná prkna se stala sedmým hercem do party. Sloužila jako překážky, herci přes ně létali, ve výšce tančili na baletních piškotech nebo na nich stavěli sochy ze svých těl.

Rozjezd byl pozvolný, jako by šest protagonistů šetřilo síly pro závěrečné prvky, z nichž se občas tajil dech. I když závěrečná čísla byla po technické stránce nejnáročnější, míra jejich četnosti byla přemrštěná. Trochu připomínala gymnastickou rozcvičku.

Hluchá místa

Rozložení příběhu kolísalo, patrná byla hluchá místa. Klaunské skopičiny sice fungovaly na první dobrou, ale opakovaný vtip ztrácí dech.

Zajímavé bylo, v kontrastu s všudypřítomně uřvanou dobou, že se na scéně nemluvilo. Diváci tak mohli vychutnávat poezii pohybu a čistotu gesta stejně jako hudbu přecházející od jemných tónů přes nespoutanou divokost až k Mozartovi.

Slapstick Sonata v sobě snoubí cirkusová čísla s tancem na šálách i vzdušnou akrobacií, klaunské kejkle, tanec i zpěv. Bohužel v poměru a kvalitě nevyrovnané. A i když byly patrné technické i pohybové chyby, bylo představení odměněno předlouhým aplausem.

Celkové hodnocení: 60 %

Cirk La Putyka: Slapstick

Sonata Nová scéna ND Praha,

premiéra 23. 2. 2012

Související témata:

Výběr článků

Načítám