Článek
Výstava, která nás provede celým vývojem umělcovy tvorby, nabídne ke zhlédnutí až 70 děl. Přístupná je zdarma od 20. ledna do 14. února 2025 v sídle galerie na Národní třídě v Praze. Připravené jsou i komentované prohlídky s kurátorem výstavy Liborem Šteffkem.
Umělecké začátky Kamila Lhotáka byly spojeny se Skupinou 42 (František Gross, František Hudeček a další), která existovala v letech 1942–48. Skupinu spojoval zájem o poetické motivy velkoměsta a technické civilizace.
Kromě obdivu k technickým věcem se dalším námětem malíře stala Francie, a to především Paříž. Tento zájem můžeme pozorovat v umělcových dílech po celou dobu jeho tvorby.
V 50. letech se Kamil Lhoták začal více věnovat krajinomalbě, jednalo se ale o krajinu ovlivněnou lidským zásahem.
Na počátku 60. let se jeho pojetí krajiny, dosud v duchu vykreslování jednotlivých scén a objektů, výrazně změnilo. Začínal proti sobě klást dvě výrazně barevně odlišné plochy s jasným předělem horizontu.
Obloha, zobrazována kombinací bílé a modré, byla nyní kontrastně oddělována od pozemského reliéfu, zachyceného sytě zelenou barvou.
Tento koncept v obraze Zelené Irsko se pak v jeho dílech pravidelně objevuje v různých obměnách až do počátku 70. let. A přibyly další typické motivy: terče nebo stany.
Od poloviny 70. let začínají být obrazy Kamila Lhotáka mnohem více expresivnější. Následná 80. léta jsou i vzhledem ke zdravotním omezením roky bilancování a upevňování dosavadních námětů.