Hlavní obsah

Lepage a Marthaler o lidském spolubytí

Inscenace režiséra Roberta Lepage 887 otevřela ve středu 14. září jubilejní 30. Mezinárodní festival Divadlo v Plzni. A pro velký zájem publika ji organizátoři festivalu uvedli v plzeňském Nové divadle i odpoledne následujícího dne.

Foto: Ex Machina

Kanaďan Robert Lepage hraje i vypráví osudy své rodiny i země.

Článek

Kanadského herce, autora a režiséra Roberta Lepage zajímá fenomén paměti, té individuální, herecké, i té kolektivní, která uchovává dějiny. Obojí výborně propojil v inscenaci 887, což je číslo domu v Quebeku, kde prožil dětství se svými rodiči a sourozenci.

Od výchozí situace, kdy si stárnoucí herec musí zapamatovat text básně, kterou má přednést na významné akci, se Lepage odráží ke vzpomínkám na rodinu a sousedy quebeckého činžáku, a na jejich osudech, vyprávěných s láskou i humorným nadhledem, přibližuje divákům novodobé dějiny města i země.

„Pro mě je 887 skromným pokusem ponořit se do historie s malým h, abych pochopil tu s velkým,“ říká Lepage a diváci s ním procházejí bouřlivá období kanadské minulosti. Ve zmenšeném modelu domu se lidé hádají, prožívají lásky, chudobu i osamění, po jevišti projíždí maličký tatínkův taxík a celé je to nesmírně poutavé, osobní a lidské. Život koncentrovaný do dvouhodinového monologu nenudí ani na chvíli.

Také švýcarský režisér Christoph Marthaler přivádí diváky na chodbu domu se šesti zavřenými dveřmi Jeho inscenace nastudovaná v Théâtre Vidy-Lausanne nese název Ani ponětí (No idea) a podle tvrzení protagonistů vznikla během pár týdnů opravdu od nuly.

Herec Graham F. Valentine a hudebník Martin Zeller představují sousedy žijící po léta vedle sebe v polo anonymitě a polo přátelství, jak to známe i z našich panelákových existencí. Jenže na téhle chodbě se dějí neobyčejné věci – schránka chrlí vodopád tiskovin, ústřední topení si stěžuje na nešetrné zacházení, zpívají se tu madrigaly a hraje Wagner i Saint-Saëns a potenciální okradený se lupiči omlouvá za svou chudobu. Je to skvostný osmdesátiminutový proud absurdního divadla, plného přesně načasované hudby, perfektně pointovaných situací a gagů, a hlavně hereckého i hudebního mistrovství, jak jsme u Marthalerových produkcí zvyklí.

Obě inscenace v úvodu festivalu nasadily laťku hodně vysoko. Do konce týdne budou v Plzni uvedeny ještě dvě desítky předních inscenací z domácí i zahraniční produkce.

Může se vám hodit na Firmy.cz: Nové divadlo Plzeň

Související články

Národní divadlo se vrací k operetě

Ve dvou premiérách 16. a 18. září uvede soubor Státní opery, patřící do celku pražského Národního divadla, po osmdesáti devíti letech opět operetu. V režii...

Láska, tradice a aktuální naléhavost

Mezinárodní festival Divadlo, který se koná v Plzni od 14. do 21. září, uvede během svého jubilejního, třicátého ročníku inscenace šestadvaceti souborů...

RECENZE: Jak sehnat milión na nové jeviště

Pražské Divadlo Bez zábradlí zahájilo sezónu komedií Viléma Dubničky Milión. V autorově režii ji nastudovala společnost Synagoga Concerts a divadlo ji uvádí...

Výběr článků

Načítám