Hlavní obsah

Láska opět může začínat jako deviace

Právo, Jiří P. Kříž
OSTRAVA

Po pražském Dejvickém, budějickém Jihočeském, plzeňském Divadle J. K. Tyla a pardubickém Východočeském divadle stala se Komorní scéna Aréna Ostrava pátým domem, kde si troufli na jadrnou sondu do trablů dnešního rodinného života, jak Příběhy obyčejného šílenství napsal scenárista a filmový režisér Petr Zelenka.

Foto: Locomotion
Článek

Příběhy získaly suverénně titul Hra roku a Cenu A. Radoka. V Dejvicích autor sám zkusil slasti a strasti divadelní režie. Řečeno stručně, do ostravské Arény se nastěhoval jeden z mála českých polistopadových dramatických zázraků. Zelenkovu hru nastudoval režisér Václav Klemens.

Dvě věci Zelenkově textu sluší: nekukátková scéna a civilní herectví, žádné umělecké vyhrávaní situací a epizod. V tom zůstaly na čele pelotonu jen Dejvice, i když herci Arény v jiných inscenacích nejednou prokázali, že jim záměrně naivizující projev, tak blízký Krobovým inscenacím Havlových her, vzdálen vůbec není.

Znovu se ale každý divák baví především inteligentním humorem Zelenkovy hry, na které by v Americe pracoval tým scenáristů. Za všechny repliky: "Začalo to jako deviace a vyvinula se z toho láska... U nás to bylo naopak." Takovými aforismy se to v Příbězích doslova hemží.

I když v Aréně herci "hrají" trochu moc, aspoň na premiéře, z některých musí mít každý divák radost. Třeba z Otce Pavla Cisovského. Vyzařuje z něho laskavý humor stárnoucího muže, kus smutku o marném hledání, o neporozumění a o životní zbabranosti. Vyrovnaností a smířeností s mužovými vrtochy je charakterizována také Matka Zdeny Przebindové. To jsou dvě nejvýraznější postavy Příběhů obyčejného šílenství.

Fedotov stvoří uralské Příběhy

Dušanovi Škubalovi v roli Jiřího se v hlavě motal text doslova alzheimerovsky, Renáta Klemensová hraje Alici naopak ze všech nejbezprostředněji. Je známo, že těm dvěma to spolu jde, jenom když se na ně někdo dívá... Gabriela Wilčková umí dobře tančit, proto hraje Tanečnici. Marek Cisovský a Vladislav Georgiev (Petr a Moucha) by měli deviantní neschopnost získat srdce a klín nějaké člověčí víly prokazovat na jevišti věrohodněji...

Překvapení nakonec: Loňský mág ostravských divadel Sergej Fedotov (Psí srdce v Aréně, Idiot u Bezruče a Malý ďábel v ND) se rozhodl nastudovat Příběhy obyčejného šílenství se svým legendárním Teatrem U mosta v Permu. Jak ho znám, mohla by to být vzápětí i štika českých festivalů.

Komorní scéna Aréna Ostrava - Petr Zelenka: Příběhy obyčejného šílenství. Režie Václav Klemens, scéna Alois Wilhelm, kostýmy Eva Kotková, pohybová spolupráce Gabriela Wilčková.

Související témata:

Výběr článků

Načítám