Článek
Dva roky po experimentu Dogville se dánský režisér Lars von Trier vrátil s novinkou Manderlay, která je obsahově i formálně pokračováním Dogvillu, respektive druhou částí "americké trilogie", tentokrát zaměřenou především na rasismus.
"Byl bych šťasten, kdyby nějaký Američan natočil film o Dánsku, myslím, že bychom to potřebovali," reagoval Trier na již tradiční poznámku, že točí kritické filmy o Americe, aniž v ní byl. "To, že jsem nikdy nevstoupil na americkou půdu, přece nic neznamená. Jsem z malé země a můj život je Amerikou nejméně z šedesáti procent ovlivněn. A to přesto, že nejím hamburgery, protože jsem vegetarián," dodal Trier, který ale doufá, že si z jeho filmu lidé neodnesou jen kritiku Ameriky.
"Nemyslím, že jsem antiamerický, vždyť být proti jakémukoli národu jako celku je naprosto stupidní. Jsem ale velmi proti rasismu a můj film je komedie - moralita na toto téma," řekl režisér, který svou hrdinku Grace "poslal" do malého městečka v Alabamě, kde v polovině 30. let minulého století problém otroctví a segregace zdaleka nebyl vyřešen.
Inscenačně se Trier znovu pohybuje na prostoru připomínajícím divadelní jeviště, kde s minimálními kulisami dává vyniknout obsahovým sdělením filmu a hereckým výkonům. Těm dominuje vynikající Bryce Dallas Howardová, která vystřídala Nicole Kidmanovou, což vyvolávalo předem pochybnosti, ale nakonec se dá říci, že to celému projektu skoro prospělo. Jejími hereckými partnery jsou mimo jiné Danny Glover, Willem Dafoe a Lauren Bacallová.