Hlavní obsah

Laibach na Alternativě

Novinky, Alex Švamberk
PRAHA

Hlavní hvězdou jedenáctého ročníku hudebního festivalu Alternativa budou slovinští konceptualisté Laibach, kteří vystoupí 28. listopadu v Divadle Archa v rámci turné k nové desce Wat. Ze zahraničí dále přijedou maďarský Anima sound system, němečtí F.S. Blumm a dva rakouské soubory - Cafe Drechsler a Ground Lift.

Foto: Ladislav Netopil

Miroslav Hlavinka, dlouholetý fotbalový a hokejový funkcionář a rozhodčí.

Článek

Zajímavá však budou i vystoupení tuzemských souborů, zejména projekt Symfonická Jablkoň, připravený ke 25. výročí existence kapely, kterou doprovodí orchestr. Podle vedoucího souboru Michala Němce to bude "Jablkoň na třetí, symfonie utržená ze řetězu, něco mezi Bachem a divošskou hudbou - to všechno a ještě mnohem víc. Úspěšný projekt se opět vrací a bude u toho i houslový virtuos Jaroslav Svěcený, vynikající jazzový trumpetista Michal Gera, Moravští symfonici, Radůza a další..."

Další večer zase bude patřit táborským kapelám.

Festival Alternativa 2003 se uskuteční již tradičně na přelomu listopadu a prosince v Praze v Divadle Archa, v libeňském Abatonu, v klubu Delta a KC Kaštan v Praze 6 a na dalších místech.

Laibach představují kult

Slovinští Laibach si získali kultovní postavení na experimentální scéně již v polovině osmdesátých let deskou Nova Akropola. Jejich osobitá koncepce odráží podobu industriální scény, do které vznáší až wagnerovskou pompéznost a postupy totalitního umění. Přišli s originálním konceptem, ve kterém staví vedle sebe popkulturu a propagandu, přičemž užívají velmi militantní image a hodně si pohrávají s významem symbolů. To bylo ještě více zdůrazněno ve spolupráci s výtvarnou skupinou Irwin, která měla na starosti obaly alb a také patřila k představitelům Neue Slowenische Kunst .

Podobně jako další představitelé industriálu, zejména Test Dept., překračovali hranice hudby, a to nejen k politice, ale spolupracovali i s divadlem, natočili nejen hudbu k inscenaci Macbetha, ale složili i hudbu pro inscenaci Krst Pod Triglavom, kterou v polovině 80. let, kdy byli zakázaní, nastudoval spřízněný soubor Scipion Nasica.

Od desky Opus Dei, na níž se odklonily od typického temného úderného pojetí k ještě bombastičtějšímu, se věnovali i destrukci populární hitů, které posouvali do nového rámce. Tendence patrná v coververzi queenovské One Vision, z níž udělali Geburt Ein Nation, vyvrcholila na albu Let It Be, které natočili celé znovu.

Na počátku 90. let se snažili reagovat na desce Kapital na nástup techna a v podobném duchu natočili i desku NATO, kde reagovali i na novou politickou situaci, která v Evropě nastala po rozpadu východního bloku, i na válku v Jugoslávii.

Související témata:

Výběr článků

Načítám