Článek
V Praze má toto dílo svou inscenační tradici. Poslední inscenace z roku 2000 v režii Davida Radoka a hudebním nastudování Františka Preislera ml. žije dosud v paměti diváků pro své vnějšně neokázalé, ale dokonalé ztotožnění se s duchem opery.
RECENZE: Hamlet jako nekonečný proud otázek
Novou inscenaci Lady Macbeth provází ale od začátku smůla. Hned druhá premiéra byla zrušena pro indispozici hlavní představitelky a poslední páteční repríza se odehrála v torzovité podobě, zaviněné technickými problémy scény.
A to je zásadní problém, protože režisér Martin Čičvák se scénografem Hansem Hofferem staví na okázalé scénické podobě. Pokud nefunguje výtah ani točna, nelze si o podobě inscenace učinit odpovídající představu.
I tak je patrné, že Čičvák se snaží rozehrát operu činoherním způsobem. Daří se mu to se sólisty, méně už v kolektivních scénách, kde mechanické pohyby dělníků v montérkách odkazují ke konstruktivismu třicátých let, ale některé akce, jako montáž atomové rakety, z opery trčí jako nepodařený pokus o vtip.
Nespornou kvalitou je hudební nastudování Hermanna Bäumera, jež vystihuje dravou živočišnost Šostakovičovy hudby v prudkých kontrastech maximální dynamiky (někdy jde ostrý zvuk žesťů až na hranici snesitelnosti) s působivými lyrickými částmi.
Alžběta Poláčková v titulní roli dokonale propojuje herecké a pěvecké pojetí postavy, která kolísá mezi tvrdostí vražednice tchána i manžela a zoufalou osamoceností nenaplněného ženského údělu. Pěvecky má roli dokonale vystavěnou, s úchvatným lyrickým závěrem zpěvu o černém jezeře zrcadlícím tragiku jejího osudu. I ostatní role jsou obsazeny kvalitně.
Denys Pivnickij má pro Sergeje nejen příjemně znějící tenor, ale i charisma cynicky sebevědomého frajera, které režisér už nadbytečně ilustruje třeba tím, že ho v závěru nechá kšeftovat s hodinkami.
František Zahradníček zpívá Borise sice světlejším basem, než bývá zvykem, ale herecky i pěvecky je jeho postava důstojným soupeřem Poláčkové Katěriny. Ocenění zaslouží i Josef Moravec za postavu Zinovije či Peter Mikuláš za krásný zpěv Starého trestance. Lze si tedy jen přát, aby se divákům dostalo zážitku z hudebně i scénicky kompletního představení.
Viola je šperk na těle českého divadla
Režisér Petr Svojtka: Minulost nelze lakovat na růžovo
Může se vám hodit na Firmy.cz: Národní divadlo, Státní opera