Hlavní obsah

Kukačky bouří proti usedlosti a řádu neřádů

Právo, Jiří P. Kříž

Doporučuji konečně lépe zaregistrovat jméno Pavel Khek, divadelní režisér. Kam vstoupí, zůstává po něm dobré dílo. Nejnověji je možné přesvědčit se o pravdivosti takového tvrzení v Městském divadle Most, kde jedinečným způsobem inscenoval Přelet nad kukaččím hnízdem.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Zleva Jakub Dostál (Martini), Michal Pešek (Ruckly), Radim Madeja (Cheswick), Vuk G. Čelebić (Náčelník Bromden), Otto Liška (Scanlon), Jiří Kraus (Dale Harding)

Článek

Je to zvláštní. Téma pacifikování nezkrotného jedince, omezení jeho svobody za vzpouru proti establishmentu až k zničení, působícího ale i v odkazu jako příklad vybízející k následování, je znovu nadmíru aktuální, i když jinak než v osmdesátých letech, kdy vstoupil na československá jeviště.

Nevzdávat to!

Rozevírá se vějíř autorských výkladů - vesměs pozoruhodných. Z posledních měsíců to dokládají inscenace v Jihlavě, v Balbínově poetické vinárně a nyní také v Mostu.

Dávno již minuly časy, kdy se příběhem buřiče Rendla Patricka McMurphyho a jeho krotitelky, Velké sestry Ratchedové, cítil být ohrožený i normalizační režim. Ještě v roce 1979 ve Státním divadle Brno těsně před premiérou Přelet zakázali.

Dnes už není třeba hrát Dale Wassermanovu dramatizaci románu Kena Keseyho, kterou zvěčnil nejenom pěti Oscary Miloš Forman, a u nás se můžeme rozhodovat mezi překlady Jaroslava Kořána nebo Pavla Dominika, jako protest proti totalitě. Funguje jako na přelomu 50. a 60. let v Americe: provokace řádu, který uplatňovaný důsledně stává se nebezpečným, ale spolehlivým mocenským neřádem.

Co si budeme namlouvat. Je to režim dnes a tady čtvrt století po okázalém vykročení na cestu k demokracii. Velké sestry u moci se zaštiťují řádem, který si ochočily pro sebe. Ostatní povýšeně a sebeobdivně ohlupují - a loupí. Khek s dramaturgem Michalem Pětíkem zejména v jazykovém plánu upravili hru pro naše nepříliš optimistické dny. A měli štěstí na McMurphyho, kterého Aleš Petráš suverénně vyložil jako člověka bez vize a bez víry ve společnost, ale se smyslem pro elementární spravedlnost a pro její opak prosazovaný mocenskými pákami, které, seč mu síly stačí, ohrožuje a narušuje. Vrstevník generace bez naděje.

Herecké lahůdky

Přelet nad kukaččím hnízdem v Mostě je jednou z nejlepších inscenací této hry u nás. Khekovo pojetí stojí na herecké brilanci. Náčelník Bromden Vuka G. Čelebiće, Harding Jiřího Krause, Billy Bibbit Víta Herziny, Cheswick Radima Madeji, Martini Jakuba Dostála, Ruckly Michala Peška, Scanlon Otta Lišky - to jsou lahůdky!

S blázny korespondují i výkony personálu - minimálně Velké sestry - Zita Benešová a Dr. Spiveye - Jan Beneš. Neváhejte vyhodit blázna z kola ven a zajet do Mostu. V Praze se Khekova inscenace zjeví jen stěží. Postavena na velké točně, je nemobilní.

Městské divadlo Most - Dale Wasserman podle románu Kena Keseyho: Přelet nad kukaččím hnízdem. Překlad Jaroslav Kořán. Úprava Pavel Khek a Michal Pětík. Režie Pavel Khek, dramaturgie Michal Pětík, scéna Michal Syrový, kostýmy Romana Tůmová, hudba Vladimír Nejedlý. Premiéra 15. února 2013.

Celkové hodnocení: 95%

Související témata:

Výběr článků

Načítám