Hlavní obsah

Krištof Kintera reprezentuje Česko na milánském trienále

Právo, Eva Vejdělková

Po padesáti letech se Česká republika zúčastní trienále v Miláně. Na nejstarší přehlídku věnovanou designu a architektuře na světě vybrala dva projekty.

Foto: Milan Malíček, Právo

Krištof Kintera míří do Milána

Článek

Krištof Kintera udělal věž z vybitých baterií a tým Denisy Kery a Petra Šourka vytvořil projekt Lithopy.

Přehlídka začíná dnes a potrvá do 1. září. Koná se pod názvem Broken Nature: Design Takes on Human Survival (Zlomená příroda: design pomáhá přežití člověka). „Expozici se nám podařilo připravit po asi čtyřech letech vyjednávání se státem,“ řekl Radim Ondráček z Uměleckoprůmyslového musea, které projekt zaštiťuje.

Kinterova věž evokuje apokalyptickou ohořelou krajinu, kterou zanechává drancující přístup člověka k jeho životnímu prostředí.

Její autor je výtvarný umělec, který působí také jako kurátor. Svým projektem reaguje na vzrůstající spotřebu energie a také reflektuje boom kryptoměn a nových technologií.

„Autor do objektu stále zasahuje. Chce tím upozornit na neudržitelný životní styl,“ vysvětlila kurátorka Iva Knobloch.

Dodala, že druhý projekt reaguje na boom kryptoměn a nových technologií. Je inspirován krajinou kolem Cínovce, kde jsou velké zásoby lithia používaného pro výrobu baterií, a líčí život v utopické komunitě.

Milánské trienále začínalo roku 1923 v Monze. Česká republika se ho účastnila už od prvního ročníku a nevynechala ani jednou až do roku 1947.

„Naši umělci byli velice úspěšní, dostali řadu cen,“ připomněla kurátorka Knobloch. Oceněni byli například Ladislav Sutnar a Josef Sudek.

Po roce 1948 se Československo přehlídek neúčastnilo a vrátilo se na ně až v roce 1957, kdy připravilo expozici, na které Jan Kotík poprvé prezentoval monumentální objekt ze skla.

Až do roku 1968 se účastnilo pravidelně, ale s nástupem normalizace čeští designéři a architekti o příležitost prezentovat se v Miláně opět přišli.

Výběr článků

Načítám