Hlavní obsah

Krásná Anne-Marie. Silné monodrama nejen o stárnutí poprvé u nás

3:00
3:00

Poslechněte si tento článek

Národní divadlo Brno uvede 17. dubna na Malé scéně Mahenova divadla českou premiéru monodramatu Krásná Anne-Marie, jehož autorkou je renomovaná francouzská dramatička Yasmina Reza. Text napsaný v roce 2020 se vyznačuje intimní formou a mimořádnou silou výpovědi. V centru dění stojí stárnoucí herečka, která rekapituluje svůj život, kariéru i bolestné prozření, že čas neúprosně plyne a nic už nebude jako dřív.

Foto: NdB - Bára Bachanová

Bedřich Výtisk v roli herečky na sklonku života

Článek

Inscenace nabízí divákům netradiční a silný divadelní zážitek, a to nejen díky textu samotnému, ale především díky mimořádnému inscenačnímu pojetí. Ačkoliv je hra o herečce, je role psaná pro muže – autorka Yasmina Reza monodrama napsala pro svého velmi dobrého přítele.

„Tato volba není pouhou stylizací, ale hlubokým uměleckým gestem, které otevírá otázky spojené s identitou, stárnutím a autenticitou hereckého výrazu. V Národním divadle Brno tuto roli ztvární vynikající Bedřich Výtisk,“ uvádí Karolína Kozubíková z Národního divadla Brno.

Zúčtování s vlastním životem

Příběh zavede diváky do doby, kdy se Anne‑Marie dozvěděla o smrti své někdejší přítelkyně a kolegyně, obdivované herečky – a tak se rozhodla uspořádat tiskovou konferenci, na níž k mnoha nekrologům přidá i své vlastní vzpomínky, příběhy, postřehy.

Ale dorazí jen jedna novinářka a Anne‑Marie namísto efektního vzpomínání na přítelkyni v jediném monologu vykreslí svůj život. Stará žena, sama nepříliš vzdálená smrti, ve své zpovědi účtuje s divadlem, s hereckou profesí, s lidmi, kteří utvářeli život, a nakonec i se sebou samou.

Yasmina Reza je nejhranější francouzskou dramatičkou současnosti – diváci NdB se mohli již s její tvorbou setkat například v úspěšné inscenaci hry Obraz, její hru Bůh masakru na filmové plátno převedl Roman Polanski.

Monodrama Krásná Anne‑Marie je dosud její poslední hrou a jedná se o hru neobyčejnou. Zdobí ji autorčin cit pro výstavbu dramatu, stojí však na velké křehkosti a velmi speciální autenticitě: jedinou postavu, umírající herečku, má hrát starý muž. Díky tomu se na jevišti může zjevit stáří nezatížené genderem.

Režie a výpravy se ujal Marián Amsler, text přeložil Michal Lázňovský a na dramaturgii spolupracoval Milan Šotek. „Výsledkem jejich společné práce je emotivní, dojemná a působivá inscenace, která divákům nabídne niterný pohled na ženu, herečku, člověka – a nakonec možná i na nás samotné,“ dodává Karolína Kozubíková.

Související témata:

Výběr článků

Načítám