Článek
Inscenace nabízí divákům netradiční a silný divadelní zážitek, a to nejen díky textu samotnému, ale především díky mimořádnému inscenačnímu pojetí. Ačkoliv je hra o herečce, je role psaná pro muže – autorka Yasmina Reza monodrama napsala pro svého velmi dobrého přítele.
„Tato volba není pouhou stylizací, ale hlubokým uměleckým gestem, které otevírá otázky spojené s identitou, stárnutím a autenticitou hereckého výrazu. V Národním divadle Brno tuto roli ztvární vynikající Bedřich Výtisk,“ uvádí Karolína Kozubíková z Národního divadla Brno.
Zúčtování s vlastním životem
Příběh zavede diváky do doby, kdy se Anne‑Marie dozvěděla o smrti své někdejší přítelkyně a kolegyně, obdivované herečky – a tak se rozhodla uspořádat tiskovou konferenci, na níž k mnoha nekrologům přidá i své vlastní vzpomínky, příběhy, postřehy.
Ale dorazí jen jedna novinářka a Anne‑Marie namísto efektního vzpomínání na přítelkyni v jediném monologu vykreslí svůj život. Stará žena, sama nepříliš vzdálená smrti, ve své zpovědi účtuje s divadlem, s hereckou profesí, s lidmi, kteří utvářeli život, a nakonec i se sebou samou.
Yasmina Reza je nejhranější francouzskou dramatičkou současnosti – diváci NdB se mohli již s její tvorbou setkat například v úspěšné inscenaci hry Obraz, její hru Bůh masakru na filmové plátno převedl Roman Polanski.
Monodrama Krásná Anne‑Marie je dosud její poslední hrou a jedná se o hru neobyčejnou. Zdobí ji autorčin cit pro výstavbu dramatu, stojí však na velké křehkosti a velmi speciální autenticitě: jedinou postavu, umírající herečku, má hrát starý muž. Díky tomu se na jevišti může zjevit stáří nezatížené genderem.
Režie a výpravy se ujal Marián Amsler, text přeložil Michal Lázňovský a na dramaturgii spolupracoval Milan Šotek. „Výsledkem jejich společné práce je emotivní, dojemná a působivá inscenace, která divákům nabídne niterný pohled na ženu, herečku, člověka – a nakonec možná i na nás samotné,“ dodává Karolína Kozubíková.