Článek
Kostýmní snímek příjemně a s humorem vypráví o donedávna neznámém přátelství mezi britskou královnou a jejím indickým sluhou a později učitelem. K roli Viktorie se po dvaceti letech vrátila herečka Judi Denchová.
„Nečekala jsem, že si ji ještě zahraju, ale jsem za to moc ráda. Mám k ní speciální vztah. Bez ní bych totiž žádnou filmovou kariéru neměla,“ odkázala herečka k filmu Paní Brownová, za který v roce 1998 získala svou první oscarovou nominaci.
Tehdejší snímek o nekonvenčním vztahu ovdovělé královny se svérázným Skotem Johnem Brownem režíroval John Madden, Viktorie s Abdulem se chopil Frears, jenž se už věnoval Alžbětě II. ve filmu Královna. Podle režiséra tento zájem o šlechtu neznačí, že by vyměkl, jak naznačoval na tiskové konferenci jeden novinář, který novinku porovnával s Frearsovým průlomovým titulem Moje krásná prádelnička.
„I v tomto filmu vystupuje muslimský kluk, který čelí okolí. Jen už není homosexuál. Možná jsem trochu konvenčnější,“ odpověděl režisér. Podle něj je příběh o pro mnohé nepatřičném vztahu dvou lidí z odlišných kultur a sociálních tříd stále relevantní. A nejen pro Donalda Trumpa, jehož Frears žertem označil za diváka, jemuž novinku ušil na míru.
Jméno Trump několikrát zazní i v soutěžním snímku The Leisure Seeker, tragikomedii o manželském páru, jenž vyrazí v době prezidentské kampaně na poslední dovolenou v obytném karavanu. Ona umírá na rakovinu, on trpí výpadky paměti, italský režisér Paolo Virzi ovšem jejich odyseu pojal s minimem sentimentu a s pomocí herců Helen Mirrenové a Donalda Sutherlanda, jehož začali novináři hned tipovat na Volpiho pohár pro nejlepšího herce.
„Zahraniční režisér se dokáže podívat na americkou kulturu, život i krajinu čerstvým, vlastním pohledem,“ myslí si Mirrenová o kombinaci italského tvůrce a příběhu z USA.
Americký filmař John Landis do Itálie doprovodil novou 3D verzi patnáctiminutového klipu k hitu Michaela Jacksona Thriller. Ten se promítal s 2D dobovým dokumentem o jeho natáčení, v němž je zpěvák vidět šťastný a rozesmátý, jak si ho už mnozí ani nepamatují.
„Michaelovi bylo tehdy asi čtyřiadvacet, ale vypadal na osmnáct, měl úžasnou pracovní etiku a byl dětský, nikoliv však dětinský. Po natáčení často chodil k nám domů koukat na animáky,“ zavzpomínal režisér.
Novinářům také prozradil, že klip vznikl jen díky tomu, že se slavný zpěvák po zhlédnutí jeho hororové komedie Americký vlkodlak v Londýně toužil proměnit před kamerou v monstrum. „Původně uvažoval o čtyřnohém vlkodlakovi, ale to by se mu těžko tancovalo,“ uvedl.
Landis v Benátkách také vede porotu hodnotící díla v sekci virtuální reality. Těm festival věnuje nebývalé množství pozornosti a doslova i celý ostrov – VR filmy se promítají vedle Lida, na místě bývalé kolonie malomocných.
„Nikdo ještě moc neví, co má s virtuální realitou dělat. Zatím čekáme, jak budou diváci s VR filmy zacházet a jaké v nich filmaři objeví narativní možnosti. Ale už jsem četl, že některé multliplexy do sálů pro virtuální realitu investují,“ uvedl recenzent deníku L. A. Times Justin Chang na festivalové debatě amerických kritiků.