Hlavní obsah

Kosmické svěcení jara pro třetí tisíciletí

Novinky, Alex Švamberk
PRAHA

Vrcholem 19. ročníku festivalu Tanec Praha bylo Svěcení jara v podání souboru Marie Chouinard. Čtvrteční představení v Sazka Areně představovalo milník, který bude vzpomínán i v dalších letech.

Článek

Chouinardová je jednou z nejvýraznějších postav současného tanečního světa, ne-li vůbec tou nejvýraznější. V Praze bylo Svěcení jara uvedeno za doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu, takže ohromující energie tanečníků se spojila s energií tělesa a nabídla fascinující zážitek, který dal zapomenout na nedůstojný vstup do Sazka Areny haly, kde jsou lidé rozděleni kovovými zátarasy do uliček jako dobytek hnaný na jatka a musejí procházet bezpečnostními rámy, jako by hale aktuálně hrozil teroristický útok.

Rukopis a techniku choreografky už mohli diváci vidět 6. června v Hudebním Divadle Karlíně, kde soubor Chouinardové uvedl 24 preludií Fryderika Chopina a Chorál. Nebyli tedy zaskočeni provokativní sexualitou, v níž se rafinovanost snoubila s živočišností, a pojetím dokonalého pohybu, který nebyl plavný a vláčný, ale místy si až silový a téměř mechanický, jako by na scéně byli androidi.

Svěcení jara ukázalo, jaký ohromný posun v chápání tématu představuje přístup Chouinardové, protože téma po Ďagilevovi zpracovala řada choreografů. Pohanský rituál oslavujícího koloběh přírody a brutální nástup pučícího jara přitom přesáhl kulturní hranice. Svěcení jara se stalo skvostem nejen v tvorbě Piny Bauschové vycházející z expresionismu, ale také jedním z vrcholných děl japonského představitele stylu butó Mina Tanaky, i když ten dal před Stravinského hudbou přednost syrové elektronice.

Chouinardová se zaměřila k podstatě procesu, na ohromující energii života a růstu, energii, která  je postatou vesmíru. Zejména v úvodní pasáží doprovázené jen šramoty jsme mohli být svědky fyzikálních dějů, jako jsou srážky hvězd, které zmiňovala choreografka, ale stejně tak to mohl být rej molekul, protože mikrosvět a makrosvět jsou si podobné a základní zákonitosti jsou stejné pro všechny kultury i živočišné druhy.

Kanaďanka stylizovala tanečníky do podoby obrovského mimozemského hmyzu, což zdůrazňovaly pohyby i trny navlečené na lokty téměř nahých těl tanečníků, i prsty prodloužené v pařáty. Nechyběla ani brutální síla sexu reprezentovaná masou tanečníků, kteří jeden z rohů drželi na hlavě a druhý v rozkroku jako stylizovaný penis. Dva dokonce do sebe v ritualizovaném boji samců naráželi hruděmi.  Svěcení jara kosmického věku. 

Tanec Praha

Tanec PrahaSvěcení jara

Tanec PrahaSvěcení jaraChoreografie: Marie Chouinardová, hudba: Igor Stravinský.

Tanec PrahaSvěcení jaraChoreografie: Marie Chouinardová, hudba: Igor Stravinský. Hrál Symfonický orchetsr Českého rozhlasu

Praha, Sazka Arena, 14. 6. 2007.

Související témata:

Výběr článků

Načítám