Hlavní obsah

Kontroverzní kniha o antisemitismu otřásla Polskem

Právo, Zuzana Křížová
VARŠAVA

Sporná kniha Strach, kterou napsal polsko-americký vědec židovského původu Jan Tomasz Gross, vyvolala v Polsku bouřlivé reakce: polští historici ji označili za snůšku polopravd a lží a církev hovoří o propagandě.

Článek

Krakovská prokuratura už spustila vyšetřování, jež má objasnit, zda nebyl veřejně pomluven polský národ. Za tento čin hrozí až tři roky vězení.

Gross v knize tvrdí, že po druhé světové válce Poláci vraždili Židy, kteří přežili, aby se zmocnili jejich majetku a utlumili výčitky svědomí. Podle Grosse je třeba skoncovat s vnímáním historie, že Poláci byli oběti i hrdinové. „Poláci vraždili své spoluobčany,“ řekl autor na tiskové konferenci. Podle něho bylo v letech 1944 až 1947 zavražděno na 1 500 Židů, které označil za oběti polského antisemitismu.

Na začátku bylo špatné svědomí

Kniha Strach, která vyšla v USA k šedesátému výročí tzv. Kieleckého pogromu, vzbudila stejné spory, jako jeho předchozí publikace s názvem Sousedé o masakru s v Jedwabném.,,Jé, ty žiješ?“ – tak prý vítali Židy vracející se domů jejich polští sousedé a známí z doby před válkou. S neskrývaným zaskočením a trochu i s hanbou. A neklidem. Reagovali, jako kdyby je kdosi chytil při činu.

"Bylo to všude – ve velkých městech, městečkách, vesnicích, které Němci sotva opustili,“ upozorňuje Gross.

Zaskočení bylo pochopitelné, vždyť za války zahynulo přes 90 procent Židů žijících v Polsku před rokem 1939. Poláci ani neočekávali návrat svých židovských sousedů. „Ale nejdůležitější byl neklid. Nervozita se poté, co si ji vnitřně přetavili, změnila ve strach,“ uvedl Gross.

Poláci se brání: je to zevšeobecňování

Kdo se koho bál? Z Grossovy analýzy vyplývá – a to je i hlavní teze knihy – že poválečný antisemitismus explodoval mezi Poláky, kteří začali propadat pocitu viny kvůli svému postoji vůči Židům za války. Při vyhlazování Židů totiž mnoho z nich získalo materiální výhody.

„Příčinu této nové, jedovaté kvality antisemitismu je nezbytné hledat nikoli v předválečných vztazích, ale v reálných zkušenostech z válečných let,“ píše Gross.

Historici však vyčítají Grossovi faktické chyby, stejně jako závěry, jako kdyby všichni Poláci byli antisemité. Polský Institut paměti národa (IPN) jako odpověď vydal knihu polského historika Marka Chodakiewicze o polskožidovských vztazích v poválečné éře.

„Nemohu souhlasit s Grossovou teorií, že katoličtí Poláci po válce pokračovali v holocaustu. Na lidi je třeba nahlížet individuálně,“ řekl Chodakiewicz. Katolická církev knihu označila za propagandu, která má odstartovat světové odsouzení Poláků.

Související témata:

Výběr článků

Načítám