Hlavní obsah

KOMENTÁŘ: Čeští designéři a designérky otevřeli v Miláně brány příležitostí

Vypadá to jako obří zelená žvýkačka, na kterou někdo přilepil kus obrubníku. Ta průsvitná hmota je ve skutečnosti sklo podpírající beton. Autorkou je Luba Bakičová a její umělecký objekt stojí vedle kusu větve z uranového skla od Ronyho Plesla. „Upekl“ mu ho Jiří Šín.

Foto: Lasvit

Umělecký šéf Lasvitu Maxim Velčovský se v Miláně představuje v mnoha svých rolích. Tady jako autor chytrého Mraku.

Článek

Oba objekty symbolizují v nejčistší podobě motto výstavy Made by Fire, která prezentovala české designéry během milánského týdne designu.

Těmi myšlenkami jsou síla i křehkost skla, porcelánu a keramiky, toho, co dokážou české ruce předvést někdy na hraně možného.

Na jeden týden se do Mekky designu, módy a umění sjedou na různé akce špičky z celého světa. Češi, respektive Čechoslováci tam měli podobné zastoupení naposledy před desítkami let, ještě v dobách jiných, zato v éře, v níž kvetlo sklářské a porcelánové řemeslo.

Hodnotit proto současnou přehlídku Made by Fire je těžké a snadné zároveň. Jednoduché proto, že nemá srovnání, neboť v novodobé historii se tak rozsáhlé zahraniční prezentace tomuto oboru nedostalo, a v tom je ukryt i ďáblík, protože můžete příliš snadno sklouznout k oslavným hodnotícím superlativům.

Tentokrát jsou pochvalné komentáře na místě hned z několika důvodů. Za prvé: spojili se šéfové Moravské galerie v Brně a pražského festivalu Designblok s odborníky a dali dohromady precizně připravený projekt, sehnali na něj za pomoci ministerstva kultury evropské peníze a přesvědčili Italy, že právě jejich koncept je natolik dobrý a sebevědomý, že obstojí v tvrdé konkurenci. Muzeum Triennale není nafukovací. Představuje „crème de la crème“ a vybírá si velmi pečlivě, komu jaký prostor poskytne. Za druhé: kurátorky Danica Kovářová a Eva Slunečková vymyslely solidní výběr čtyřicítky tvůrců, nadto se podařilo Maximu Velčovskému vymyslet svěží a srozumitelnou instalaci s ekologickým podtextem. V době, kdy se skloňují výrazy jako válečný konflikt, energetická krize a ekologická katastrofa, to je vrstva, která těm mrtvým věcem přidává na opravdovosti.

Člověk ale nemusí jen živit drahé pece. Může vzít střepy, aby vyrobil plnohodnotné dílo. Nebo jako v případě studia LLEV vymyslí úplně nový, unikátní postup. Manželé Marcel a Eva Mochalovi vytvořili z podhoubí a pilin zcela recyklovatelnou formu na foukání skla.

Na opening Made by Fire stáli lidé fronty, přišli novináři z nejprestižnějších mezinárodních oborových magazínů. Už to je velký úspěch. Není to ale jediný český ostrůvek v obrovském mezinárodním oceánu. Firmy Lasvit, Bomma nebo Preciosa představují své novinky ve veletrhu Salone del Mobile, studenti vystavují na Tortoně a konzulátu ČR, designéři a umělci jsou zastoupeni ve výběrech různých milánských galeriích. Maxim Velčovský tentokrát v roli uměleckého šéfa Lasvitu vzbudil na veletrhu rozruch chytrým Mrakem. Mění barvy a prší z něj optické kabely.

Český design roste, pomalu, ale roste. Z kdysi mladých talentů vyrostli umělečtí šéfové, majitelé studií, profesoři na školách, kteří zase vychovávají novou generaci. Namátkou: Jiří Pelcl, Antonín Tomášek, Lada Semecká, Jan Plecháč, studia Olgoj Chorchoj a DECHEM.

Letošní milánská štace slibuje výjimečnou příležitost opět otevřít okna, možná rovnou brány příležitostí. Všechna esa ještě z rukávů nevypadla. Pěkně to shrnul matador světového renomé Zdeněk Lhotský: „Budoucnost je optimistická v zásadě vždycky, podle toho, jak ji uchopíte.“

Made by Fire. Česká síla, která může zase dobýt svět

Kultura

Téměř sto exponátů od více než čtyřiceti autorů míří na přehlídku do Milána

Kultura

Výběr článků

Načítám