Článek
Podle slov předsedy SČKN Martina Vopěnky reflektuje tento dokument zejména to, s jakým úspěchem přestál český knižní průmysl uplynulé roky, jež mu nebyly příznivě nakloněny. „V tom smyslu se tato zpráva dá číst optimisticky,“ uvedl Vopěnka v předmluvě Zprávy.
„Výsledek roku 2021 vypovídá o schopnosti českého knižního trhu překonávat krize a také o stabilní čtenářské základně, kterou máme v české veřejnosti,“ dodal.
Celkový počet vydaných titulů s vročením 2021 dosáhl čísla 14 200, v meziročním srovnání to značí pětiprocentní nárůst. Téměř devět z deseti vydaných knih zastupovaly české tituly, mezi cizojazyčnými publikacemi opět dominovala angličtina. Prodej audioknih a e-knih vzrostl ve srovnání s loňským rokem o osmnáct procent, což představuje v součtu obrat 65 milionů korun.
V listopadu letošního roku působilo na trhu celkem 570 kamenných obchodů s knížkami, téměř polovinu z nich tvořily největší maloobchodní řetězce. Fakt, že v současnosti dochází k markantnějšímu uzavírání nezávislých kamenných knihkupectví, je připisován nejen silné konkurenci knižních e-shopů, ale i stárnutí a důchodovému věku knihkupců a celkově se zhoršující ekonomické situaci.
Podobný stav panuje i ve sféře knižních nakladatelství. „První generace, to veliké množství nadšenců, již se po sametové revoluci v roce 1989 rozhodli samostatně podnikat a zahájit nakladatelskou činnost, je dnes ve věku šedesáti let a výše. Logicky mnozí z nich utlumují svou činnost nebo ji definitivně ukončili. Pokud to tedy nebylo již dříve z ekonomických důvodů, je to nyní kvůli věku,“ komentoval situaci Michal Moravec, vůdčí osobnost nakladatelství Toužimský & Moravec.
K 1. prosinci letošního roku bylo v České republice evidováno 8108 vydavatelských subjektů. Podle odhadu Národní agentury ISBN je však aktivní pouze třetina z nich, zbývající dvě třetiny svou činnost buď pozastavily, nebo ukončily. Mezi největší soukromé vydavatele patří skupina Albatros Media s více než tisícovkou vydaných titulů, následují společnosti Euromedia Group a Grada Publishing.
Podle Moravcových slov trpí současný český knižní trh nadprodukcí. Vysoké počty publikací vydaných největšími nakladatelskými domy mohou podle něj být paradoxně přínosem pro menší nakladatelství. „Je mnoho možností, ať už to jsou regionální náměty, autorské knihy, tematická profilace nakladatelů a podobně, které jsou nezajímavé pro velká nakladatelství. Tím mají tyto menší firmy větší šanci stát se zpestřením a kořením knižního trhu,“ řekl.
Podle slov Martina Vopěnky čeká v současné době knižní trh větší krize než v uplynulých letech. Stejný názor zastává i Michal Moravec.
„Myslím si, že knížky se jako zbytné zboží v dnešní složité ekonomické situaci, tak jako mnoho dalších produktů, logicky dostávají na okraj zájmu,“ vysvětlil. „Je to tak trochu začarovaný kruh. Náklady knih se neustále snižují, ale papír a další vstupní produkty zdražují, proto jsou i prodejní ceny knížek vyšší. To znamená, že jsou pro mnohé čtenáře nedostupnější.