Hlavní obsah

Vyhrabával jsem vnitřního trilobita, očišťoval ho, a byl z toho román, říká herec Ivan Lupták

Prozaickou prvotinou Pan Bůh a Paní Bohová mají krizi si herec Ivan Lupták plní dlouhodobé literární ambice. Prostřednictvím příběhu, který navzdory duchovnímu názvu vypráví o zcela pozemských starostech, zpracoval pár tíživých věcí ze své minulosti. Autora teď kromě pražských jevišť Studia DVA a Fidlovačky můžete spatřit i v hororovém filmu Uzel zla režiséra Jana Haluzy.

Foto: Petr Horník, Novinky

Herec Ivan Lupták

Článek

Plnokrevné horory vznikají v Česku velmi zřídka. Bral jste Uzel zla jako žánrové osvěžení své práce?

Máte pravdu, že horory se v Česku moc netočí a příležitostí si takto herecky zablbnout jsem příliš neměl. Bylo to zpestření. Film navíc točil kamarád Honza Haluza, o to víc jsem měl důvod do něj jít.

Ztvárnil jste průvodce atypického zájezdu po prokletých místech. Ve filmu řídíte starý autobus. Šoféroval jste doopravdy?

To bylo kašírované (upravené), řidičák na autobus nemám. Ten, v němž jsme natáčeli, ani neměl platnou technickou prohlídku. Jednoduše se naložil na valník a „jako“ jsme s ním jezdili po lese.

Trailer filmu Uzel zlaVideo: CinemArt

Dlouhá léta jste byl spojený s pražským Divadlem Na zábradlí a tamní náročnou činohrou, dnes hrajete mimo jiné chirurga v nekonečném seriálu Ordinace v růžové zahradě. Čemu se chcete především věnovat?

Herectví beru jako práci, která přichází, a vy ji berete. V Česku jsme v malé kotlince, kde nelze odmítat nabídky. Když to párkrát uděláte, dál vám už chodit nebudou. Samozřejmě někteří si to dovolit můžou, já v té pozici zatím nejsem.

Proč jste opustil jeviště?

Na zábradlí jsem působil devět let a už jsem se tam necítil dobře. Obecně jsem trošku odstřihnul divadlo. Přestěhoval jsem se na venkov a chci mít víc času na to řídit si svůj čas a život podle sebe. Začal jsem víc psát, vydal jsem knížku. Literatuře bych se rád věnoval víc než divadlu, které dnes dělám spíš okrajově.

Věděl jste od začátku, čemu svůj debutový román zasvětíte?

Nevěděl. Jeho námět vznikal poměrně dlouho. Na základě příruček pro začínající spisovatele, které jsem si přečetl, jsem došel k hlavnímu cíli, totiž psát o tom, co jsem sám zažil.

Postupně jsem došel k tomu, že chci vystihnout dětství kluka, který vyrůstá v komplikované rodině, jeho dospívání, hledání identity a zapadnutí do společnosti, do světa kolem. A také vyrovnávání se se smrtí blízkých lidí.

Zpočátku jsem netušil, kam bude příběh směřovat. Třeba rok a půl jsem tohoto vnitřního trilobita vyhrabával, pak jsem ho očišťoval a vyšlo z něj toto.

Foto: Václav Beran

S Petrem Kostkou se potkává v inscenaci Oscar pro Emily pražského Studia DVA.

Protagonista Jula slaví šesté narozeniny stejně jako vy v září 1992, což asi není náhoda. Je kniha autobiografická?

Ne stoprocentně, ale do jisté míry ano. V knize jsem hodně vycházel z vlastních zkušeností.

Příběh se odehrává převážně v devadesátých letech, končí rokem 2004. Vzpomínáte na tu dekádu v dobrém?

Byl jsem dítě a na dětství se většinou vzpomíná hezky. Nejinak je tomu u mě. Volné chvíle jsem trávil s kamarády venku na kladenském sídlišti, ta doba byla hodně svobodná. Nikdo mě moc nekontroloval, v kolik přijdu domů.

K čemu v knize slouží intermezza s bohem a jeho blízkými?

Mezihry slouží jako odpočinek mezi jednotlivými kapitolami z přítomnosti. Šlo mi taky o přesáhnutí postav rodičů, aby kniha nebyla jen o nich. Zároveň je to narážka na to, že dítě považuje mámu s tátou za své bohy.

Foto: Studio DVA, Václav Beran

Ivan Lupták s Berenikou Kohoutovou jako ústřední milenecký pár v retro muzikálu Starci na chmelu

Román je mimo jiné o coming outu, o němž jste veřejně promluvil před pěti lety. Proč jste ho zpracoval i umělecky?

Asi za tím byla má niterná potřeba se s ním zpětně vyrovnat. Jako Jula jsem ve svých patnácti šestnácti letech řešil stejný problém, tedy že je na to člověk úplně sám a není moc komu a taky jak se s ním svěřit. Jula ale na rozdíl ode mě má kamaráda, jemuž to sdělil.

Hrdina si už jako malý uvědomuje, že je jiný než vrstevníci. Měl jste to stejně?

Ano, pamatuji si, že jsem si s oblibou oblékal máminy šaty. Myslím si ale, že takovou touhu vzít si její šminky a nalíčit se má spousta kluků.

Knížka má skvělé ohlasy. Motivují vás k další tvorbě?

Rozhodně. V zápřahu mi však psaní moc nejde, potřebuji mít větší prostor k přemýšlení. Samozřejmě se musím i uživit a knížka se tak docela naplánovat nedá.

Snažím se proto tyto dva směry vyrovnávat. Od listopadu do ledna budu zkoušet novou hru. Od září navíc vyučuji herectví na vyšší odborné škole, což mě ohromně baví.

Ivan Lupták

  • Narodil se 3. září 1986 v Kladně. Po středoškolském studiu výpočetní techniky zamířil na činoherní herectví na DAMU.
  • V letech 2010 až 2019 byl v angažmá pražského Divadla Na zábradlí.
  • Na filmovém plátně debutoval roku 2008 v dobovém snímku Anglické jahody. Objevil se i v komedii Probudím se včera (2012) nebo závěrečné části Hřebejkovy trilogie Zahradnictví: Nápadník (2017).

Výběr článků

Načítám