Hlavní obsah

Vychází Literární Ostrava 1918–2018. Ambiciózní počin tvoří dvě knihy a mapa

3:10
3:10

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Více než sedm stovek stránek má nová knižní trilogie s názvem Literární Ostrava 1918-2018, kterou minulý týden v Ostravě poprvé představil tvůrčí tým, jenž na ní pracoval pět let. Jde o jediný projekt svého druhu v České republice.

Foto: Aleš Honus, Novinky

Autorský kolektiv publikace Literární Ostrava 1918–2018

Článek

Třídílný vydavatelský počin je složený ze dvou obsáhlých knih a jedné literární mapy. Jednotlivé části fungují i samostatně, ale teprve jako celek dávají kompletní obraz o literárním životě v Ostravě v uplynulém století.

Podle tvůrců má dílo ambice ukázat ostravskou literaturu posledního století jako klíč k pochopení historie, identity a duše města.

Jednotlivé části vznikaly postupně během pěti let intenzivního výzkumu a nabízejí ucelený obraz literární Ostravy. Vydavatelem je ostravský spolek Fiducia, který provozuje stejnojmenný antikvariát a klub, na sběru informací se podílela také Ostravská univerzita, Archiv města Ostravy a další instituce.

Kniha vychází v limitovaném nákladu 600 výtisků a její vydání bude doprovázet literární festival s názvem Ostrava je, když… Festival se bude konat od 22. do 26. září a nabídne akce pro veřejnost, které vyvrcholí právě křtem nové publikace.

Autorský tým trilogie Literární Ostrava 1918-2018 vedla literární historička Iva Málková, autorem jednotného literárního stylu trilogie je literární historik Pavel Hruška.

„Pokoušíme se vyjádřit nepřehlédnutelný magnetismus Ostravy, která přitahuje i ty, kdo s ní nemají nic společného, a zároveň leckoho odpuzuje překotností, tvrdostí a trváním navzdory“, říká Iva Málková.

Foto: Aleš Honus, Novinky

Literární Ostrava 1918-2018 se skládá ze dvou knih a jedné mapy.

Autorský tým dále doplňují Jan Malura, Roman Polách a Ilona Rozehnalová, sjednocující grafiku a vizuál obou knih i mapy dostaly na starost Kristína Pupáková a Gabriela Pilařová.

Podle Ivy Málkové se podařilo pro práci na Literární Ostravě vytvořit jedinečný tvůrčí tým. „Každé město a místo musí a má mít své příběhy. Já věřím, že se nám tyto příběhy podařilo vyprávět jedinečným způsobem,“ dodala.

Ambicí trilogie je ukázat Ostravu jako město plné barev, mimořádně kulturní a bohaté na tradice.

„Tři publikace nabízejí čtivé dobrodružství, poznávání minulých událostí, napínavé hledání míst i bloudění městem a zároveň i dvacátým a jednadvacátým stoletím,“ uvedl literární historik Michal Jareš na adresu vydavatelského počinu. Obraz Ostravy mimo Ostravu je podle něj dosud zatížen stereotypy, jež trojice publikací nabourává.

Spoluautor trilogie Pavel Hruška na dotaz, jaký okamžik ho během výzkumu nejvíce překvapil, uvedl: „Překvapilo mě a dojalo třeba zjištění, že v Ostravě jako v prvním městě v republice začaly v roce 1968 vznikat dělnické výbory na obranu tiskové svobody, tedy v podstatě na obranu široké a svobodné celospolečenské diskuse. Vznikly v Moravských chemických závodech, v Nové huti Klementa Gottwalda, na jednotlivých pracovištích vítkovických železáren i na některých dolech a mezi své požadavky dokonce zařadily odstranění mocenského monopolu KSČ! Při tomhle zjištění jsem byl na Ostravu hrdý a odpouštěl jsem jí, anebo si alespoň relativizoval, některá její selhání.“

Související témata:
Literární Ostrava

Výběr článků

Načítám