Článek
Vedle sebe v něm stojí brutální zločiny se zručně vykreslenými povahami, charaktery a vztahy jednotlivých postav. Pro čtenáře, v tomto případě posluchače, navíc přidává na atraktivitě nesporná exotika Islandu a jeho atmosféra.
Interpretka audioknihy Klára Cibulková přiznává: „Autorka často popisuje krásnou islandskou přírodu tak, že mám chuť tam sama hned také vyrazit. Zároveň je mi sympatické, že celou sérii provázejí postavy Freyi a Huldara, vyšetřovatele a dětské psycholožky, takže čtenář nad rámec řešení případů dostane také jejich pozvolna se rozvíjející vztah.“
Drama se rozbíhá hned od prvních minut příběhu, kdy je z kočárku unesené dítě nahrazeno jiným, mrtvým dítětem, které ovšem záhy zmizí rovněž. O jedenáct let později jsou v zaparkovaném autě nalezeny ostatky rozčtvrcené ženy s chybějící hlavou.
Strach. Horor, ve kterém mizí slovenské děti
Obě události spolu zdánlivě nesouvisejí, ale jak vyšetřování pozvolna ukazuje, jedná se o zdání.
Na scéně se objevuje zpola šílený otec, který hodlá pomstít pro změnu smrt svého zemřelého dítěte, a do toho všeho se šéfka kriminalistů Erla, ve velmi pokročilém stavu těhotenství, snaží případy uzavřít co nejrychleji – ještě předtím, než odejde na mateřskou dovolenou.
Jak už bylo naznačeno, Yrsa Sigurðardóttir umně kombinuje drsnost typické severské krimi s dobře propracovanými mezilidskými vztahy zejména mezi už zmíněnými dvěma ústředními postavami ve vyšetřovacím týmu.
Sama autorka patří ke zvučným a vyhledávaným jménům ve světě této literatury. Knižně debutovala v roce 1998 literaturou dětskou, záhy se ovšem přimkla ke kriminálnímu žánru. I přesto, že její román Poslední rituál z roku 2005 už byl přeložen do třiceti jazyků, působí souběžně stále ještě v oboru, který vystudovala – ve stavebnictví.