Hlavní obsah

Kníže herectví. Mimořádný portrét mimořádného herce

Mezi hereckými monografiemi mapujícími osobnosti českého a moravského divadla zaujímá mimořádné postavení publikace Kníže herectví, věnovaná herci Ladislavu Lakomému, jehož tvorba je spojena především s Brnem. Jejím autorem je divadelní kritik, publicista a pedagog Luboš Mareček, který má na kontě již monografii herečky Vlasty Fialové Příběh totálního herectví (2019).

Foto: archiv Právo

Ladislav Lakomý žil v letech 1931 až 2011.

Článek

Monografie je výjimečná nejen rozsahem, ale především přístupem, který odráží fakt, že vznikla jako výstup dlouhodobého vědeckého a výzkumného programu Janáčkovy akademie múzického umění, která knihu vydala.

Autor podnikl důkladný výzkum pramenů a všech dostupných zdrojů, včetně rozhovorů s Lakomého souputníky, a to jak veřejně publikovaných, tak i osobních. A v neposlední řadě vychází z osobních zážitků Lakomého herectví, jehož sledoval od konce osmdesátých let, tedy v poslední vrcholné fázi Lakomého tvorby.

Mareček provází čtenáře Lakomého cestou k divadlu od jeho ochotnických začátků v době, kdy navštěvoval chemickou průmyslovku, přes studium herectví na JAMU až k profesionálnímu angažmá v Divadle bratří Mrštíků a posléze Státním divadle v Brně, které se stalo Lakomého hlavní domovskou scénou. S odskoky do jiných angažmá a hostování.

Alain Delon měl mnoho důvodů být šťastný

Kultura

Všímá si osobností, jež Lakomého na této cestě ovlivnily, především režisérů Antonína Kurše, Aleše Podhorského, Evžena Sokolovského, Miloše Hynšta, Zdeňka Kaloče, Evalda Schorma, Aloise Hajdy a dalších.

Především však věnuje velkou pozornost rolím, které Lakomý během své divadelní pouti ztvárnil. Je to úctyhodná řada postav od knížete Myškina v Dostojevského Idiotovi až po starého herce Světlovidova v Čechovově Labutí písni.

Marečkovou předností je schopnost výstižně popsat herecké prostředky, jež Lakomý využíval, i zachytit osobitost jím ztvárňovaných postav. V centru knihy stojí podrobná analýza dnes už legendární brněnské inscenace lidové hry Komedie o umučení (1965), v níž Lakomý ztvárnil postavu jménem Persona Ježíš.

Marečkova monografie je psaná jazykem spíše vědecké práce než popularizační knihy, takže po ní sáhnou nejspíš odborníci, ale i laičtí zájemci o divadlo a herectví. Méně se zabývá osobním životem herce, prakticky jen tam, kde se protíná s divadlem.

Text ilustruje množství kvalitních fotografií i přetištěných dokumentů, z nichž mnohé se objevují na veřejnosti poprvé. A obsahuje i první kompletní soupis Lakomého rolí z let 1954–2010.

I přes nespornou důkladnost a vědecký duch knihy se autor nevyhnul pár chybám, když třeba režiséra Karla Palouše zaměnil s filozofem Radimem Paloušem. Šéf činohry pražského Národního divadla v osmdesátých letech minulého století se jmenoval Fixa, nikoli Pixa. A tvrzení, že Lakomého kolega Josef Somr „zamířil do pražské Zlaté kapličky“ je v roce 1961 rozhodně zkreslující, neboť Somra čekala velká éra v pražském Činoherním klubu a do Národního divadla přišel až v roce 1978.

Některé popisy a tvrzení se také v textu zbytečně opakují, ale to jsou jen malé skvrnky na jinak výjimečné publikaci, která se rozhodně zařadí do zlatého fondu kvalitních hereckých monografií.

Miroslav Donutil hraje v seriálu se synem a snachou: Před kamerou jsme se všichni potkali poprvé

Kultura

Mário Kubec se po letech vrátil na Divoký západ

Divadlo
Související témata:
Ladislav Lakomý

Výběr článků

Načítám