Hlavní obsah

Když láska je jen slovo

2:43
2:43

Poslechněte si tento článek

K osmi dosavadním knižním vydáním slavného románu rakouského spisovatele Johannese Maria Simmela (1924–2009) Láska je jen slovo přibylo aktuálně další české vydání, v tomto případě audioknižní. Nahrávky, která bez šestnácti minut čítá rovných třiadvacet hodin, se ujala zkušená rozhlasová režisérka Markéta Jahodová a její volba hereckého obsazení byla více než šťastná.

Foto: OneHotBook

Obal audioknihy

Článek

Je asi zbytečné zdůrazňovat kvality ostříleného barda tohoto žánru, Lukáše Hlavici, který ztvárnil prolog a epilog knihy.

Drtivá většina nahrávky pak připadla třiadvacetiletému studentovi pražské DAMU Matěji Převrátilovi, který se už v minulosti stal držitelem Ceny Františka Filipovského za nejlepší dětský dabing.

Coby vypravěč autobiografického příběhu jedenadvacetiletého studenta Olivera je naprosto autentický a neuvěřitelně přesvědčivý.

Simmelův román se odehrává na samém počátku šedesátých let v Německu a zjednodušeně by se dal charakterizovat jako velmi silná a sugestivní love story. Má ovšem i celou řadu dalších rozměrů.

Vede k nim kupříkladu doba a místo děje, německá společnost, která se stále vyrovnává s dědictvím a traumatem fašismu, podobně jako ve skvělých románech Heinricha Bölla. Je to dědictví, které prochází napříč generacemi, a není nikdo, kdo by jím nebyl nějak poznamenán, ať se k němu už staví tak či onak.

Foto: Profimedia.cz

Spisovatel Johannes Mario Simmel

Podstatným prvkem románu je i psychologický ponor a charaktery postav, které v dané době žijí. Páteří ovšem zůstává silný milostný příběh, vášnivý vztah jedenadvacetiletého Olivera k třiatřicetileté Vereně, ekonomicky závislé na svém postarším manželovi, bohatém bankéři, jehož minulost rovněž není právě čistá.

Průběh celého vztahu zaznamenává Oliver do svého románu plného nadějí, snů, bolestné touhy, plného každodenních příhod, které provázejí skrývanou a utajovanou lásku, která je o to víc vášnivá a spalující.

Právě tento román psaný v ich-formě je základem celého vyprávění až do hořkého rozuzlení. Možná i proto je dopad na posluchače tak působivý a strhující.

Za zmínku stojí i zvolená doprovodná hudba, zdánlivě dosti nesourodá, sahající od klasicizujících poloh přes pípání morseovky až k sedmdesátkovému hardrocku. Ve výsledku ovšem emotivní a dobře sloužící této nadmíru vydařené audioknize.

Související témata:
Johannes Mario Simmel

Výběr článků

Načítám