Článek
Lze mít důvodné pochyby, že všichni ti, kdo pro „Toyen“ v Lidových novinách hlasovali, ji také důkladně přečetli. Publikace se objevila na pultech krátce před uzávěrkou ankety. To porotci Magnesie Litery měli k dispozici větší časový odstup. Přesto se „Toyen“ nevešla ani jen do širších nominací, které v kategoriích publicistiky a naučné literatury čítaly po osmi titulech.
Ryze formálně vzato by kniha Toyen, První dáma surrealismu náležela do publicistické kategorie. Práce se zdroji tu má publicistický charakter, text postrádá poznámkový aparát, nicméně na konci svazku jsou uvedeny zdroje, z nichž Sedláčková při koncipování jednotlivých kapitol čerpala. Její styl by se dal označit termínem literární žurnalistika.
Z biografie je hmatatelná investigace, již Sedláčková do portrétu umělkyně vložila. V daném oboru a v tuzemském kontextu jde o přelomovou práci, i když se autorka nevyvarovala některých věcných chyb. Jenže ty lze najít i třeba v publikaci Věčná devadesátá, která se v publicistice dostala do užšího výběru, ačkoliv je tento svazek statí o českých devadesátých letech minulého století prací až překvapivě neobjevnou.
Knižní ceny Magnesia Litera znají nominované. Oznámeny byly i novinky
Magnesia Litera sice v nedávné minulosti rozšířila počet kategorií, poslední roky oceňuje i fantastiku, humoristickou a detektivní produkci. Ale počin, jako je Toyen, První dáma surrealismu, se do žádné z celkem jedenácti kategorií nevejde. A to mi přijde jako selhání. Buď soutěžní struktury jako takové, anebo poroty pro publicistiku, dílem i pro naučnou literaturu.
Pochopitelně že Magnesia Litera je jen a pouze literární soutěží, jejíž verdikty (jako každý takový podnik) odvisí od konkrétního složení té které poroty.
Ostatně v roce 2018 Litera ocenila jinou biografii – Magor a jeho doba z pera publicisty Marka Švehly – v kategorii DILIA Litera pro objev roku.
Jenže pochopení pro jedinečnost složení porot(y) a příslušné verdikty má, respektive mělo by mít své meze. Nezachytí-li sítě žádné z kategorií soutěže, která si přitom zakládá na žánrové šíři, knihu toho formátu, jíž Sedláčkové „Toyen“ je, něco není v pořádku bez ohledu na to, zda v porotě sedí X nebo Y či snad Z.
Filmařka Andrea Sedláčková: Do Toyen byli zamilovaní všichni
Toyen: Sbohem! Já jsem malíř smutnej!
Může se vám hodit na Zboží.cz: Toyen: První dáma surrealismu - Andrea Sedláčková