Článek
Claire Keeganová: Na konci dne
Irská prozaička způsobila celosvětovou senzaci novelou o nenápadné mizogynii Takové maličkosti, která se nedávno dočkala filmové verze s Cillianem Murphym v hlavní roli. V povídkovém triptychu Na konci dne pojednává o nedorozuměních mezi muži a ženami a odlišných očekáváních, která vnášejí do partnerských vztahů.
RECENZE: Keeganová se lehce proplétá nenávistí k ženám
Její brilantní povídky připomínají atomy, zdánlivě malé a dokončené počiny, pod jejichž povrchem se ukrývají netušené roviny. Keeganová suverénně uplatňuje krajně úsporný přístup. Znamenitě se jí daří navozovat napětí, aniž by k němu potřebovala zevní dramatičnost.
Karin Smirnoffová: Můj bratr
Švédská autorka Karin Smirnoffová nejenže pracuje na dalším pokračování krimi série Milénium, ale upozornila ne sebe, a to mnohem výrazněji, i prvním dílem chystané trilogie nazvaným Můj bratr.
RECENZE: Surovost, neúcta a sex bez čárek a otazníků
Rezignovala v něm na několik obvyklostí. Její text totiž neakceptuje tečky, čárky, uvozovky, otazníky ani vykřičníky, které by za běžných okolností mít měl. Přesto je plynulý a čtivý. Hlavní hrdinka Jana Kippová vyrazí ve sněhové bouři navštívit do rodného domu v severním Švédsku své dvojče. Cestou zabloudí, ale pomůže jí John, starý kamarád, se kterým začne mít poměr. Příběh se zaplétá, dramat přibývá.
Lucas Rijneveld: Ty moje skvostné zvířátko
Za literární prvotinu o nelehkém dětství S večerem přichází tíseň, kterou Nizozemec vydal ještě coby žena pod jménem Marieke Rijneveldová, získal Man Bookerovu cenu. V druhé próze Ty moje skvostné zvířátko staví do popředí vedlejší postavu z debutu. Tou je veterinář, který pravidelně navštěvoval farmu, kde autor vyrůstal.
RECENZE: Ty moje skvostné zvířátko. Nepřípustný sex, děti a grunge
Kniha, v jejímž na první pohled skandálním obsahu vře téma sexuálního predátorství, v dobrém smyslu slova evokuje Nabokovovu Lolitu. Rijneveld se zmocňuje našich hlubokých pocitů, v nichž dostává zlo a dobro rovnoměrně vymezené místo. V tomto hledisku vězí nepopiratelně silné vyznění románu.
Sam Hollandová: Číslo 20
Britka Sam Hollandová byla vždy fascinována temnými a zvrácenými příběhy, což dokazuje i ve svých knihách. Letos v češtině vydaný příběh Číslo 20 navazuje na neméně dramatického Kopíráka, úspěšnou knihu, jež u nás vyšla předtím.
RECENZE: Z thrilleru Číslo 20 kane krev
Po nálezu znetvořeného mužského těla na černé skládce si detektiv Adam Bishop všiml opodál nastříkaných čísel. Ta fakticky odstartovala hon na sériového vraha, který má v tu chvíli zcela konkrétní plán a velký náskok. Cesta k jeho slabinám samozřejmě existuje, avšak je velmi osobní. Vede totiž přes bývalou Bishopovu manželku.
Hiromi Kawakamiová: Manazuru
Jestli někdo umí skvěle vystihnout emocionální chladnost Japonců, je to jejich krajanka Hiromi Kawakamiová, které v češtiny vyšly romány Vetešnictví pana Nakana, Podivné počasí v Tokiu a letos Manazuru. Ačkoli je výchozím bodem její zatím poslední knihy pohřešování manžela hlavní postavy, o detektivní zápletku v něm nakonec vůbec nejde.
RECENZE: Z románu Manazuru dýchá japonský citový chlad
Autorka předkládá lyrický, znamenitě barvitý text, který skýtá pozoruhodné slovní obraty a poloskryté úvahy. Zpodobnění východoasijského naturelu výtečně zaobaluje tamní specifickou atmosférou s podivuhodnými pokrmy i zvyklostmi.
Dorothy B. Hughesová: V osamění
Detektivní příběh V osamění je první z tvorby již více než dvacet let nežijící americké autorky Dorothy B. Hughesové, který byl přeložen do češtiny. Napsala jich čtrnáct a ctí v nich psychologickou noir prózu s kriminálním motivem. Tři z jejích románů se dočkaly filmového zpracování.
RECENZE: Cesta sebejistého Dixe Steela do pasti
V osamění je příběh bývalého pilota z druhé světové války Dixe Steela, jenž žije z peněz svého strýce. Odehrává se v poválečném Los Angeles, kam se nastěhoval a kde se setkal s bývalým válečným kamarádem Brubem a jeho manželkou Sylvií. Těžko ale ovládá svou agresivitu a nemůže se smířit se svým osudem. Navíc v jeho okolí umírají lidé.
Nicolas Mahler: Kafka v kostce
Na nedávné sté výročí úmrtí pražského německého literáta Franze Kafky reagovala řada jeho následovníků. Kým byl doopravdy, zůstává tak trochu záhadou. V naučném i vtipném komiksu Kafka v kostce se jej pokouší přiblížit rakouský kreslíř Nicolas Mahler.
RECENZE: Encyklopedický, leč zábavný Franz Kafka
Autorův ryze uvolněný pohled na Kafku je poutavý, byť občas poněkud příkrý. Servítky si nebere zejména v rozebírání jeho milostného života. Legraci si z něj však tropí vesměs vlídně, prostřednictvím humorných jednoduchých malůvek, které nedokážou pohoršovat, naopak solidně baví.
Brian Freeman: Ursulina
Psychothriller Američana Briana Freemana má několik základních položek. Jsou jimi čtyři brutální vraždy v jednom velmi zapadlém okrese a bytost Ursulina, která se ke každé z nich přihlásila nápisem krví oběti na zdi. Pohádka to ale není, drama je to zcela realistické.
RECENZE: Ursulina vraždí. A je to hezký příběh
Děj této knihy předchází ději příběhu nazvaného Hluboký sníh od stejného autora. Přináší nicméně samostatný thriller, jenž je osobitý nejenom zápletkou, ale i tím, že ho zástupkyně šerifa Rebecca Toddová, která je jeho vypravěčkou, adresuje své dceři. Vedle pátrání po pachatelích vražd je díky tomu ve hře další příběhová linie.
Gillian Andersonová: Chci
Představitelka agentky Scullyové v Aktech X nebo někdejší britské premiérky Margaret Thatcherové v seriálu Koruna oslovila ženy z celého světa. Vyzvala je popsat sexuální představy, myšlenky a pocity, které by nedokázaly nahlas vyslovit. Výsledkem je mimořádná kniha Chci.
Kniha herečky Gillian Andersonové o ženských sexuálních fantaziích vyšla česky
Roznětkou pro herečku byla sbírka rozhovorů a dopisů Moje tajemná zahrada: Erotické fantazie žen z pera Nancy Fridayové, která ji prý odzbrojila svou syrovostí a intimností. Rozhodla se na ni navázat. Rozdílem mezi nimi ovšem je, že Chci je čistě anonymní. Zahrnuje vyjádření pisatelek bez ohledu na věk, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
Bernhard Schlink: Pozdní život
Smrt znamená jedinou spravedlnost světa, podotýká Bernhard Schlink ve své próze Pozdní život. Letos osmdesátiletý literát už patrně dozrál do vypravěče, jenž o posledních věcech, které mají dotyčnému přinést smírný odchod, dokáže pojednat velmi zasvěceně a uvěřitelně, přitom ne pateticky. Věk moudrost nezaručuje, avšak v jeho případě to platí obráceně.
RECENZE: Bernhard Schlink prozíravě zkoumá čas umírání
V kulisách rozehraného milostného trojúhelníku, který tancuje na hraně melodramatu, ale nepřekročí ji, prozkoumává mnoho zásadních témat. Ta nás ve shonu všedních dnů pouze tiše obklopují. Teprve vědomí konečnosti je osvětluje a dodává jim jinak nepozorovatelný význam.