Článek
Autorky publikace Chiara Olivetti a Giovanna Uzzani slovem sice šetřily, zato o obrazový materiál nouze není. Každou z kapitol (nábytek, oděvní design, elektronika nebo automobily) alespoň uvádějí zařazením do dobového kontextu drobným textem.
Mezi umělcem a řemeslníkem není rozdíl
Zdůrazňují myšlenku Waltera Gropiuse z Manifestu, jímž byl v dubnu 1919 založen Bauhaus, že „mezi umělcem a řemeslníkem není žádný podstatný rozdíl“. Gros knihy tvoří období 20. století, přesto se ohlížíme jak do druhé poloviny 19. století, tak i ke dnům současným.
Autorky při výběru postupovaly přísně systematicky a chronologicky.
Čtenář se seznámí s dobovými doplňky i s působivým secesním interiérem, jaký navrhl pro bruselský hotel Tassel v roce 1893 Victor Horta nebo který vymyslel Antoni Gaudí pro barcelonský Casa Batlló.
Nechybí vázy od Tiffanyho
Nemohou chybět vitráže a vázy od Tiffanyho, stejně jako výtvory od věhlasných designérů, jakými jsou Jasper Morrison, Tom Dixon (famózní je jeho minimalisticky pojaté křeslo Bird z roku 1991), Charles R. Mackintosh, manželé Eamsovi, Alva Aalto nebo Frank O. Gehry. České tvůrce reprezentuje kupříkladu Pavel Janák s kubistickou kávovou konvicí.
K pousmání je lampa vypadající jako kohoutek na vodu nebo připomínající vlasatou předkloněnou hlavu, esteticky lahodně vypadají zubní kartáčky od Philippa Starcka a geniálně prakticky pak „samozavlažovací“ květináč se stojanem na deštníky.
Magrittovy lahve
Zařazeny jsou rovněž stylové hračky, šperky i malované lahve od surrealisty Reného Magritta. Výživné jsou kapitoly určené elektronice, automobilům a oděvům. V posledně jmenované září návrhy Coco Chanel, Issey Miyake, Johna Galliana nebo Christiana Diora, pořádně morbidně naopak působí „oděv“ simulují usušenou (spálenou) lidskou kůži.
Kniha je to velkorysá, tzv. obrázkovělistovací. O to větší škoda, že kvalita některých vizualizací je kolísavá, ba dokonce místy nevyhovující.
Hodnocení: 70 %
Chiara Olivetti, Giovanna Uzzani: Design
Vydal Slovart
672 stran
1299 Kč