Článek
Dramaturgie festivalu pravidelně přiváží tuzemské i zahraniční hudebníky všech generací, kteří dokážou nabídnout vlastní osobitý tvůrčí pohled a nespokojí se s tradičními postupy. Tak to bylo i v sobotu v prostorách multifunkčního centra L'Art v Lanškrouně.
První, kdo se publiku představil, bylo mezinárodní Trio KUH složené ze dvou tuzemských matadorů, kontrabasisty Františka Uhlíře a bubeníka Jaromíra Helešice, a vídeňského kytaristy Ediho Köhldorfera. Jejich instrumentální jazz byl muzikantsky brilantní a opíral se především o album The Old Souls, vydané v Rakousku v roce 2020.
Krédo festivalu nejvíce naplnilo následující Alf Carlsson/Jiří Kotača Trio. První dva jmenovaní, tedy švédský kytarista Alf Carlsson a moravský trumpetista Jiří Kotača, podpoření rytmikou slovenského bubeníka Kristiána Kuruce nabídli zvláštní, místy až snovou koláž, která by jistě okouzlila třeba fanoušky trumpetisty Erika Truffaze.
V instrumentálních skladbách široce využívali moderních technologií a zvukových kouzel, jaká hudebníkům nabízejí nejrůznější kytarové krabičky či elektronické programy. Výsledek, jakkoli vnitřně stále jazzový, lákal posluchače do dalších pocitových prostor a sfér.
O finále se postarala Arta Jekabsone, zpěvačka lotyšského původu, žijící v Americe, která si získala publikum bezprostředním dívčím projevem, stejně jako pěveckou suverenitou. Doprovázeli jí renomovaný pianista Walter Phishbacher, který v Lanškrouně nebyl poprvé, kontrabasista Jan Kořínek a bubeník Joris Dudli. Diváky potěšila i jazzovou verzí jihočeské lidovky Široký, hluboký, ty vltavský tůně, kterou zazpívala okouzlující lotyšsko-anglickou češtinou.