Článek
DiCaprio na nějakou dobu slávě, kterou Titanic oběma vynesl, podlehl a jeho kariéra se začala potápět. Když po letech promluvil o filmu Woodyho Allena Celebrity, kde hrál drzou a nafoukanou superhvězdu, přiznal, že tam hrál vlastně sebe samého. Na začátku nového milénia si pak musel cestu na vrchol vydobýt znovu. Nepochybně se mu to podařilo, vyrostl v jednoho z nejlepších a nejoceňovanějších herců současnosti.
Kate Winsletovou nic takového nepotkalo, hvězdnou reputaci včetně dvou oscarových nominací (za Rozum a cit a Titanic) využila pro práci ve filmech režisérů leckdy méně zářivých než Cameron, ale většinou nezávislých. Říká se, že odmítla hlavní role v Zamilovaném Shakespearovi (1998) i Anně a králi (1999), aby mohla hrát například s Harveyem Keitelem ve filmu Jane Campionové Jako dým (1999).
S Philipem Kaufmanem natočila v dalším roce Quills – Perem markýze de Sade, s Richardem Eyrem drama Iris, které jí vyneslo třetí oscarovou nominaci, s Michaelem Aptedem Enigmu a s Michelem Gondrym Věčný svit neposkvrněné mysli, díky němuž se stala nejmladší herečkou, která získala čtyři oscarové nominace. Bylo jí tehdy pouhých 29 let.
Sedm oscarových nominací
Dodnes má těch nominací sedm, z toho jednu proměnila: za hlavní roli ve filmu Stephena Daldryho Předčítač. Nadto má na kontě už čtyři Zlaté glóby a spoustu dalších ocenění. Ke snímkům, v nichž prokázala, jak neustále herecky roste, patří Nouzový východ (2008) jejího tehdejšího manžela Sama Mendese, v němž se po deseti letech znovu sešla s DiCapriem. Jmenovat bychom mohli i snímek Bůh masakru (2011) Romana Polanského, kde předvedla herecký koncert ve čtveřici s Jodie Fosterovou, Christophem Waltzem a Johnem C. Reillym.
Za pozornost stojí i Králova zahradnice (2014), kde hrála pod vedením režiséra Alana Rickmana, nebo Steve Jobs (2015) Dannyho Boylea.
Většinu jejích nejlepších filmů mohou diváci vidět na Netflixu nebo na platformě HBO Go, kde doslova září v letošním seriálu Mare z Easttownu. Jde o sedmidílnou minisérii, která s velkou působivostí i přesvědčivostí zobrazuje život na americkém maloměstě plném sociálních i vztahových problémů.
Což není nic nového, takových minisérií i seriálů známe celkem dost, tentokrát však tvůrci odhalují velmi zvolna, a především promyšleně, nejen možné pachatele, ale zároveň minulost i současnost zdejších obyvatel s titulní hrdinkou v čele.
Herečka ve vrcholné formě
Winsletová ve vrcholné formě hraje detektivku Mare Sheehanovou z pensylvánského městečka Easttown, která po neúspěchu při hledání zmizelé dívky řeší další tragický případ – vraždu mladičké matky malého chlapce, teprve sedmnáctileté Erin, která byla poté, co ji napadla a zmlátila její sokyně, nalezena mrtvá v zátoce.
Mare je většinou podmračená a jakoby napnutá blížícím se výbuchem emocí a zároveň neprostupná i nedostupná. Díky hereččinu charismatu a výkonu to však člověku není protivné jako u jiných trvale zasmušilých detektivů/detektivek, spíš je upřímně zvědavý, co všechno osud na její bedra naložil a čím vším ji k jejímu současnému ladění dotlačil. A opravdu toho není málo…
V Mare z Easttownu nejde zdaleka jen o vyšetřování vraždy doplněné osudem hlavní hrdinky. Winsletová hraje jednu z obyvatel městečka, takže postupně poznáváme celou místní komunitu s přednostmi, ale možná více s prokletími tak blízkého soužití.
Každý tu každého zná, každý je něčí bratranec nebo sestřenice, hlavní novinový článek a následná oslava se týkají úspěchu zdejšího dívčího basketbalového týmu – před dvaceti lety.
Když jedna z obyvatelek nahlásí vloupání, ona ani Mare nemají sebemenší pochybnost o pachateli, kterého Mare vzápětí vytáhne z jeho doupěte. Zná však zároveň jeho vlastní, mírně řečeno, neutěšené poměry a ví, že poslat ho za mříže by bylo ze všech řešení to nejjednodušší, ale také nejhorší.
V osudech čtyř generací zdejších rodin se obrážejí snad všechny problémy, které řeší lidé v dnešním světě. Dokonce je těch problémů od drogové závislosti a kriminality mladých k sociálním problémům, a traumatům minulosti, možná až moc.
Nicméně scenárista Brad Ingelsby a režisér Craig Zobel našli rozumnou hranici mezi dávnými tragédiemi, které nevyhnutelně vedly k tomu, jak a čím lidé v Easttownu žijí dnes, a pozitivnější rovinou, kterou reprezentuje třeba Mareina dcera nebo příjezd sympatického spisovatele, který se do městečka, kde byste rozhodně nechtěli žít, právě přistěhoval. Otupují tak ostří pocitu, že svět je jen místo k utrpení, nabízejí i naději, že leccos lze překonat a zvládnout.
Mare z Easttownu je ale především velkým koncertem Kate Winsletové, jejíž herectví je právem přirovnáváno k herectví Meryl Streepové a kvůli němuž (přinejmenším) stojí za to sérii, která nezabere na rozdíl od mnoha jiných celé týdny, zhlédnout.