Článek
Každý ročník má vedle mezinárodní soutěže několik zajímavých témat – na která chcete diváky upozornit?
Spěšný: Jedno z těch opravdu zajímavých souvisí s nadcházejícím 70. ročníkem udílení britských filmových cen BAFTA. To jsou ceny, které bývaly evropským protějškem amerických Oscarů, mají celosvětovou prestiž a kategorii krátkých filmů.
Mezi těmi oceněnými filmy jsou velká jména a vynikající režiséři, třeba Martin McDonagh, jenž dostal oscarovou nominaci za scénář filmu V Bruggách, nebo krátký film Johna Mcleana Loupež poslepu, v němž hraje Michael Fassbender. Ten s Mcleanem spolupracuje už od jeho krátkého debutu a hraje i v jeho prvním celovečerním filmu Slow West, který měl premiéru na festivalu v Sundance a hrál se i ve Varech. Některé vítěze a nominované z posledních deseti let představíme v sekci BAFTA 70.
Weiserová: A ve Velké Británii ještě na chvíli zůstaneme díky čtyřem adaptacím krátkých povídek výjimečného autora chytré fantasy literatury Uvěřitelné příběhy Neila Gaimana. Pro britskou stanici Sky je natočila dvojice režisérů Iain Forsyth a Jane Pollardová, které proslavil zejména dokument Nick Cave: 20 000 dní na Zemi. Hudbu, která adaptace doprovází, složil Jarvis Cocker z Pulp.
Loni se festival pustil do docela provokativního tématu sexu, bude i v letošním programu něco takového?
Weiserová: Ani letos to nebude úplně bez provokace. V programu Boyz and Girlz představujeme pět krátkých filmů mladé švédské režisérky Ninji Thyberg, která je považována za jeden z největších filmařských talentů současnosti. Její filmy si vtipně a chytře hrají s různými genderovými nebo sociálními stereotypy nebo tabuizací určitých témat. Zkouší třeba převracet genderové stereotypy, takže kluci se chovají jako holky a holky dělají to, co by podle všech pravidel měli dělat kluci.

Na festivalu budou uvedeny mimo jiné filmy Vyhrávali jsme...

...a Kapitán.
Takže to máme výlet do Velké Británie, Švédska… Kam dál diváky vezmete?
Spěšný: No letos to bude hodně rozmanité už v Mezinárodní soutěži, protože nejen některým tématům, ale dokonce i některým filmařům krátké filmy vysloveně sluší a sedí. Kromě Evropy jsou ve čtyřech blocích soutěže zastoupené i celkem vzdálenější destinace. Snímky ze Spojených států, Austrálie, Kyrgyzstánu nebo Jižní Koreje, Indonésie či Nepálu. Také jsme připravili takový pozdrav z teritoria, kde v posledních letech vznikají celkem soustavně krátké filmy, které bodují na světových festivalech, a to je Balkán.
Zpátky do Čech. Je znát nějaký posun v českých krátkých filmech?
Weiserová: V Čechách se krátké filmy točí stále zejména na školách, i když výjimky existují a i ty představíme v rámci dvou programů věnovaným domácí tvorbě. České produkci se budeme věnovat i prostřednictvím panelu věnovanému motivaci filmařů k točení krátkých filmů, možnostem financování, koprodukcím, festivalové strategii a distribuci.
Spěšný: Do té patří třeba internetové televize. Společně s televizí Stream.cz jsme vypsali soutěž o nejlepší scénář krátkého filmu, z ní vzešly tři nejlepší a my je uvedeme na festivalu.
Nejspíš se shodneme, že krátkometrážní komedie je téměř fenomén? Najdeme na vašem festivalu i humorné snímky?
Spěšný: Když jsme byli u toho, co čemu sluší a co vyzní nejdokonaleji v krátké formě, tady je právě obrovská výhoda krátkých filmů. Můžou si dovolit odvyprávět prostě jeden dokonalý nápad a nemusejí se trápit, čím naplní zbývajících 70 minut. Takže se soustředí na to, aby to bylo odvyprávěno s co největší pompou a efektem a nerozmělní se. Zároveň si můžou dovolit i opravdu šílené nápady.
Weiserová: No a pár takových filmů samozřejmě máme v Mezinárodní soutěži a další na diváky čekají především v programu Trouble every day a částečně také v už tradiční předpůlnoční Brutal Relax Show, kterou bude po loňské pauze letos opět provázet Simona Babčáková.