Hlavní obsah

Karel Janák představuje Snowboarďáky

Právo, Věra Míšková

Film Snowboarďáci, jímž scenárista a režisér Karel Janák vstoupí ve čtvrtek do celovečerní hrané filmové tvroby, lze označit za ryzí českou teenagerskou komedii. Zároveň se jím český film vrací na hory, kde kdysi vznikly tak populární filmy jako S tebou mě baví svět nebo Sněženky a machři.

Foto: Foto: Martin Popelář, NDM

Ostrava 27.2.2017 Ostrava v Praze 2017: Národní divadlo moravskoslezské . Inscenace opery Hamlet.

Článek

Ve filmu hrají známí herci jako Jiří Langmajer, Ester Geislerová, Lucie Vondráčková, ale obsadil jste také Báru Seidlovou, která mezitím vstoupila do povědomí diváků seriálem Místo nahoře, nebo Vojtu Kotka, o jehož zdraví se právě v těchto dnech bojí diváci Pojišťovny štestí. A vybral jste i úplné neherce jako Jiřího Mádla. Jakou roli hrály jejich snowboardistické schopnosti?

Ze začátku jsem chtěl, aby uměli jezdit nebo aspoň výborně lyžovat, aby se na prkně snadno učili. Vyhlásili jsme konkurs, do kterého se přihlásilo na 600 kluků a holek. Sice většinou uměli dobře jezdit, ale s hereckými schopnostmi na tom nebyli dobře. Po pár týdnech jsem zjistil, že to nějak nejde dohromady - až na výjimky jako je Vojta Kotek nebo Lucka Vondráčková - uměli buď jedno nebo druhé. Nakonec jsme tedy dal přednost hereckým schopnostem, protože jízda se dá dublovat. Většinu scén ale jezdí herci sami, jen v těch nejtěžších mají dubly.

Máte za sebou úspěšnou práci v reklamě a v televizních upoutávkách na filmy. Ty na Titanic a Indiana Jonese získaly nejprestižní mezinárodní ocenění svého druhu, Zlatého Promaxe, upoutávka na Den nezávislosti Stříbrného. Jaký byl přechod k celovečernímu hranému filmu?

Je to jiný styl práce, ale obojí má své kouzlo. Reklama je zhuštěná, všechno včetně emocí, příběhu, vizuálního vjemu musíte dostat na nepatrný prostor 30 sekund a to je skvělá škola. Já reklamu i upoutávky miluju, je to permanentní škola řemesla, protože každý měsíc myslítena to, jak za den, dva natočite těch třicet sekund. A čím víc točíte, tím víc umíte. Ve filmu zase plyne čas, příběh i emoce víc užijete.

Na reklamu ale máte určitě poměrně mnohem víc peněz. Není pak probém přehodit se na filmový rozpočet?

Netvrdím, že by nebylo hezké točit vysokorozpočtové filmy. Ale necítím to jako to nejdůležitější. Ve filmu jde víc o to, jak hrají herci, jak funguje příběh. I když má člověk míň peněz, může se snažit to udělat co nejlíp a pak má radost, když to vyjde tak jako ta reklama.

Celý rozhovor, kde Janák hovoří o důvodech, proč natočil teenagerovskou komedii z hor,  o tom, jak se vyrovnával s problémy s počasím, i o plánu natočit film Bony a klid 2, vyjde v sobotním Právu. 

Související témata:

Výběr článků

Načítám