Článek
O objev díla, které vzniklo na zakázku dvou italských výrobců minerálních vod, se zasloužil britský architekt Norman Foster. V devítimetrovém objektu, který byl vystaven před 20 lety na festivalu Triennale di Milano, zaznamenal charakteristické organické tvary.

Do tvaru byla zakomponována nádoba na led…
„Norman Foster rozpoznal rukopis svého přítele Jana Kaplického, s nímž spolupracoval a pojilo je přátelství,“ řekl redakci zakladatel instituce Art Lines, která stojí za Sculpture Line, Ondřej Škarka.
Foster se pak obrátil na Elišku Kaplický Fuchsovou (manželka Kaplického) a ta na Škarku. „Celý podzim jsme ladili podmínky, v lednu jsme to přivezli do Čech a od té doby probíhalo restaurování v režii týmu (sochaře) Lukáše Raise,“ doplnil Škarka.

Architekt Jan Kaplický (1937–2009)
Kaplický z nerezového plechu vytvořil stánek nebo barový pult v podobě velké kapky pro podávání minerálky pod širým nebem, a to včetně misky na led. Plech, s nímž Kaplický experimentoval, poškozen nebyl, na rozdíl od ocelových nohou. Potřeboval povrchovou úpravu, podle Škarky „ho bylo třeba dát do pucu, jak by řekl Lukáš Rais“.
Minerálka se z Acquae zatím podávat nebude, při výročí Sculpture Line v otvorech pro lahve bylo Prosecco.

... a také otvory na lahve
V bastionu novoměstských hradeb Acquae zůstane zhruba rok. Co s ním bude dál, ještě není jasné. „Vedeme jednání s řadou měst a institucí z Čech a ze světa, ale naší prioritou je, aby to zůstalo v Čechách. Hledáme trvalé místo,“ uvedl Škarka.
Za deset let se podle něj Sculpture Line změnil z festivalu s dočasnými instalacemi v instituci, která umísťuje díla do veřejného prostoru pokud možno trvale. „Za tu dobu se zapojilo 23 států ve třech kontinentech, máme na 300 instalací,“ dodal Škarka.
Český architekt, malíř a sochař Kaplický žil od emigrace v roce 1968 v Londýně, kde se proslavil s kanceláří Future Systems. V Praze proslul návrhem blobu, nikdy nerealizované nové budovy Národní knihovny na Letné. Zemřel v Praze v roce 2009.
Model blobu od Kaplického se v Londýně neprodal
