Hlavní obsah

Kafkovské křepčení kolem Chlestakova

Právo, Radmila Hrdinová

Až ze sibiřské Ťumeně přivezl ruský soubor na 87. Jiráskův Hronov svérázného Revizora, kterého prezentoval ve čtvrtek 10. srpna. Divadelní studio Tišina, jež tvoří sedm mladých mužů ve věku od 19 do 33 let, vzniklo teprve před dvěma lety, ale už stačilo na domácích festivalech posbírat pár cen.

Foto: Ivo Mičkal

Revizor ruského souboru je založený hlavně na pohybu.

Článek

Není divu, jeho Revizor je typická „festivalovka“, klasika převyprávěná jazykem fyzického divadla, tudíž sdělná i pro zahraniční publikum. Ostatně, kdo by neznal Gogolova Revizora!

Šest z avizovaných sedmi mladých mužů nehraje příběh, ale jen tři z něho vytržené situace, kolem nichž rozvíjejí neuvěřitelné pohybové variace. Na začátku padne klasická věta: „Svolal jsem vás, pánové, abych vám oznámil nepříjemnou novinu: Jede k nám revizor.“ A vypukne první velké balábile na téma všeobecného děsu a paniky. Šestice herců v dlouhých černých kabátech na prázdném jevišti vytváří kafkovsky absurdní pohybové kreace.

Textu je minimum a pracuje se s ním útržkovitě jako s obecně známými citacemi navozujícími automaticky potřebnou situaci. Nejde o příběh ani o charaktery postav. Pro všechny čitelný je Chlestakov, Hejtman a čtveřice hrající všechny městské činovníky. Nic víc.

Další pohybové extempore se odehraje na půdorysu častování Chlestakova a jeho vychloubačného monologu, z něhož ovšem padne jen pár slov, a do třetice je velkolepě rozehrána úplatkářská scéna, v níž pánové Chlestakovovi odevzdají nakonec i své svršky a ocitnou se jen ve spodním prádle jako oškubané slepice.

Je i není to Revizor. Není to Gogolův skvělý text v jeho plnohodnotném významovém uchopení, ale je to nápaditá variace na něj, jakýsi digest z Revizora, zahraný způsobem, který kombinuje činohru s fyzickým divadlem, pantomimou, groteskou, až kamsi na hranici nového cirkusu. Všichni aktéři jsou skvěle pohybově vybaveni, schopní neuvěřitelných herecko-tanečně-mimických etud v expresivně komediálním duchu.

Velkou roli pak hraje hudba, dynamizující pohybové eskapády, navozující atmosféru (třeba citací pravoslavného chorálu) a pointující jednotlivé etudy. Ťumeňský Revizor je pro Jiráskův Hronov příjemným osvěžením i inspirací a dle bouřlivého aplausu se stane určitě jedním z diváckých hitů letošního ročníku.

Související témata:

Výběr článků

Načítám