Hlavní obsah

Jiří Schmitzer: Písničkáři si nesmějí nechat vnutit cizí vkus

Právo, Klára Kolářová

Herec a písničkář Jiří Schmitzer nerad dává rozhovory. Tvrdí, že novinář ani zpovídaný většinou nepřijdou s něčím tak objevným, aby bylo nutné dělat z toho rozhovor. Přesto, když přijde na řadu téma jeho písniček, které si mohou lidé vyslechnout třeba během léta na festivalu České a Moravské hrady, rozpovídá se rád.

Foto: Luboš Pavlíček , ČTK

Jiří Schmitzer vystupuje na letním festivalu České a Moravské hrady až do konce srpna.

Článek

Proč je taková otrava dávat rozhovory?

Podstatné je, jestli se lidi zajímají o produkt samotný. Pokud ne, tak jsou všechny ostatní řeči zbytečné.

Lidi se ale o vaše „produkty“ zjevně zajímají, máte hodně fanoušků. Jak jste se k hudbě dostal? Do povědomí jste se zapsal především jako herec…

Hudbě jsem se věnoval dřív, než jsem se stal hercem. Ve své době totiž většina kluků hrála v nějaké kapele. DAMU jsem si pak vybral hlavně kvůli tomu, abych se vyhnul dvěma rokům vojenské služby. A navíc na podobných uměleckých školách není matematika. Svoje herecké role si doteď vybírám většinou intuitivně.

Co musí mít dobrý písničkář?

Talent a nápady. Zásadní je pro mě momentální inspirace. Jsou tvůrci, kteří dokážou nápady rozpracovávat, vracet se k nim. To ale není můj případ. Když něco nenapíšu hned, už se k tomu nevracím.

Líbí se mi, jak ve svých textech pracujete s jazykem, nebojíte se sprostých slov a nonsensů. Nevadí vám přesto nálepka „sprostého chlapa“?

Můj způsob vyjadřování je neodborný, a to v oblasti jazyka i hudby. Řada odborníků by vám jistě potvrdila, že češtinu používám špatně a také hudební postupy v mých písničkách jsou formálně vedle. Nicméně měl jsem jednou snahu přiučit se něco nového. Požádal jsem svého přítele, skladatele Zdenka Mertu, protože noty opravdu nejsou něco, v čem bych se dobře orientoval, aby mi pomohl se zápisem jedné písně. Já brnkal a on psal.

Najednou mi povídá: „Tady to nejde. Nemůžeš v této harmonii použít tuto notu. To je špatně.“ „Ani když to tak chci?“ zeptal jsem se. A on na to: „Aha! Tak to je ale něco jiného.“ A pokud mi někdo dá nějakou nálepku, sprostého chlapa nebo jakoukoli jinou, co s tím nadělám?

Sledujete tvorbu současné mladé písničkářské scény? Co na ni říkáte?

Je skvělá! Pokud si písničkáři nenechají vnutit vkus těch, co se starají jen o peníze a výdělečnost, nevidím budoucnost českého písničkářství vůbec zle.

V čem je festival České a Moravské hrady specifický?

To prostředí je samo o sobě zárukou silné atmosféry, což je pak ještě umocněno tím, když hrajete uvnitř hradu.

Jiří Schmitzer (1949)

Prozatím vydal čtyři alba: Recitál, Šílenec, Bouda a Sbírka kiksů. Schmitzer je také držitelem dvou Českých lvů, a to za herecké výkony ve filmech Bumerang a Kráska v nesnázích.

Na letním festivalu České a Moravské hrady vystupuje až do konce srpna. Harmonogram jeho vystoupení najdete na webu www.ceskehrady.cz nebo www.moravskehrady.cz.

Související články

Výběr článků

Načítám