Článek
Hauschka (1965) je jeden z nejzajímavějších současných umělců. Narodil se v Šumperku, v městečku na severu Moravy, kde nechybějí hory a rozlehlé lesy. Dusivá městská centra jsou daleko. V rodném kraji čerpá inspiraci a maluje emocionální krajinné scény plné ponuré atmosféry lesních mlh. Nezapomíná ale ani na velkoměsta.
„Obrazy si do Benátek vybíral přímo kurátor výstavy Pier Paolo Scelsi. Odpovídají jeho koncepci, která se dá vyjádřit jako prostor, v němž žijeme. Jsou z posledních dvou let mé tvorby. Doplnil jsem je ještě dvěma plátny,“ řekl Právu Hauschka, který se před pár dny vrátil z Frankfurtu, kde se byl podívat na výstavu Magnetic Nord (Magnetický sever).
„Jsou to Kanaďané, tvořili na začátku minulého století, je to zvláštní skladba neevropské imprese a exprese. Zajímavé jsou pro mě nejen barvy, které používali, ale hlavně jsou to krajináři, té se věnuji také ve své monografii, jež právě vyšla,“ vysvětlil.
Umělecký vývoj Hauschky výrazně ovlivnil pobyt ve Velké Británii v roce 2005, kdy se setkal se zakladatelem uměleckého hnutí stuckismus Charlesem Thomsonem. Stuckismus se zakládá na figurální malbě a abstrakci. Využívá ostrých barev a až karikaturně-komiksový způsob zobrazování lidí.
Po návratu z Británie se český malíř přiblížil realističtějšímu pojetí, jeho tvorba balancuje na pomezí abstrakce a magického realismu. Náměty jsou inspirovány jeho zážitky a představami, které se v díle navzájem svobodně proplétají.
„Samozřejmě je z mé tvorby jasné, jak se dívám na svět. Je to často ponuré místo, kde ale vždy vidím světlo na konci tunelu,“ vysvětlil Právu.
„Ve stejný okamžik odstartuje v Benátkách vedle Hauschkovy výstavy v rámci pátého ročníku mezinárodního festivalu skla The Venice Glass Week i naše další výstava s názvem Czech Glass, Quo Vadis?!. Díky tomuto propojení se nám tak podaří přivézt do Benátek ještě více českých autorů a českého umění,“ říká Ondřej Škarka, zakladatel společnosti Art Lines, který obě akce v zahraničí organizuje.