Článek
Převážně činoherní, byť toto tvrzení relativizuje v pondělí uvedený tradiční blok Tanec, tanec… a pantomima, na něž navázal dvěma představeními v doprovodném programu přední český mim Radim Vizváry. Především jeho večerní virtuózní Sólo, za něž získal Cenu Thálie za rok 2016, bylo přijato s potleskem vestoje.
Ve festivalovém Zpravodaji i v kuloárech se nicméně diskutuje o převaze činoherních představení, jichž sem z Divadelního Pikniku Volyně letos bylo nominováno hned jedenáct. Takovou úrodu inscenací z jedné přehlídky Hronov ještě nezažil. Například soubory pražského Divadla Radar tu mají hned tři inscenace. A zdaleka všechny činohry nevykazují prvky žádoucí inspirace pro zejména mladší divadelníky, jichž jezdí na Hronov čím dál víc.

Zleva Daniela Meszárosová (Glauka) a Jana Tichá (Médeia) v parudubické inscenaci Kauza Médeia.
Výjimkou bylo úterní představení Kauza Médeia pardubického Divadla Exil. Antickou tragédii přesadil autor Petr Kolečko a režisérka Jana Tichá do dnešního paneláku, kde utahaná Médeia žehlí dětské prádlo i léty už poněkud omšelé Iásonovo zlaté rouno a přijde ji navštívit roztomile pitomoučká Iásonova kočička, anorektička Glauka. Výkony Jany Tiché v roli Médeje i Daniely Meszárosové coby Glauky byly výborné, inscenace měla vtip, spád a i hořkou pointu.
Zvláštní kapitolu tvoří na Hronově představení hraná nejmladší generací. Z nich zaujal sice ne úplně dotažený, leč s velkým nasazením hraný pokus o drsnou politickou satiru No Time For Losers divadla Jamka – drumka ze Svitav. Z celostátní přehlídky dětského divadla ve Svitavách postoupila na Hronov inscenace s poněkud záhadným názvem Fílelém, kosode, miedo souboru Špenát a Kedlubna Most.
Čtveřice sympatických teenagerů naplnila dvacet minut energií a výborně uchopeným tématem strachu a způsobů, jak se ho snažíme zahnat. Z téže přehlídky se v doprovodném programu ocitla i inscenace Hlásná trouba, hraná početnou skupinou dětí od nejmenších až po teenagery. V pohybově-činoherním tvaru přinesla aktuální téma pravdivosti zpráv přinášených médii a morální odpovědnosti novinářů.
I při vší diváky vděčně přijímané roztomilosti a spontaneitě dětského projevu však inscenace budila dojem, že téma bylo dětem tak trochu vnuceno a přesahuje přirozený obzor jejich věku i zkušeností.
Do 10. srpna nabídne Jiráskův Hronov ještě řadu inscenací, mimo jiné Dürrenmattovu Návštěvu staré dámy v podání hostujícího slovenského souboru Hugo z obce Pruské.
Může se vám hodit na Firmy.cz: