Hlavní obsah

Jan Třeštík: Představa Hirsta v Kutné Hoře zní trochu bizarně

Právo, Kateřina Farná

Galerii Středočeského kraje (GASK) v Kutné Hoře vede od května Jan Třeštík (29). V rámci podzimního programu se rozhodl uvést světovou ikonu, kontroverzního britského umělce Damiena Hirsta, i osobitě pojatou expozici Alfonse Muchy.

Foto: Profimedia.cz

Jan Třeštík získal pro výstavu Damiena Hirsta i jeho proslulé žraloky naložené ve formaldehydu (ilustrační foto).

Článek

Třeštík v rozhovoru připustil, že s výběrovým řízením, které by mělo být vypsáno ještě tento rok, jako ředitel z vlastního rozhodnutí skončí.

Prostory bývalé jezuitské koleje, kde GASK sídlí, od poloviny října obsadí provokatér Damien Hirst. Proč jste se rozhodl pro jeho mnohými oslavované, jinými kritizované práce?

Bylo to dílem určité náhody. Viděl jsem jeho výstavu v Curychu – byla poměrně malá, ale představovala absolutně nejlepší věci, které kdy vytvořil. Myšlenka vystavovat jej vznikla ve chvíli, kdy už jsme měli pevně v programu zařazeného Alfonse Muchu.

Spojení Muchy a Hirsta nám přišlo v tu chvíli přesně tím profilem, který je dostatečně atraktivní pro chmurný podzim a zimu v Kutné Hoře, ale také překvapivou obměnou programu po letním bloku výstav. Uvidíme, jak to bude fungovat.

Jak bude Hirstova výstava vypadat?

Koncept počítá s prezentací celkem asi 40 exponátů, bude se však dolaďovat začátkem září společně s kurátory přímo na místě v jezuitské koleji, protože každá kvalitní Hirstova prezentace má velké prostorové a architektonické požadavky. Výstava bude složená z jeho základních okruhů – žraloků z okruhu přírodopisných skulptur, dále dots paintings, tečkovaných obrazů, a jeho lékárenských skříní. Ostatní budou jednotlivé exponáty z různých období.

Získat Hirsta pro Kutnou Horu není asi snadný úkol. Přece jen se nebavíme o metropoli typu Praha nebo Vídeň.

To máte pravdu, nemůžeme se měřit například s Centre Pompidou nebo Tate Gallery. I když samotná představa Hirsta v Kutné Hoře zní možná trochu bizarně, pro mě znamená přesně tu správnou míru testu spojení zažité provokativnosti, současné kvality i prvku dekadentnosti.

Foto: Kateřina Farná, Právo

Jan Třeštík

Dostal jste se k tolik diskutovanému umělci osobně?

Poprvé jsem se s ním setkal v Curychu na vernisáži a podruhé náhodou v Berlíně v jedné obyčejné restauraci, kdy jsme seděli vedle sebe, aniž jsme o sobě věděli. Myslím, že u umělců takového jména záleží na mnoha faktorech, možná nejvíc na jeho naladěnosti pro tu věc.

Teprve když splníte všechny jeho požadavky a přidáte ještě něco zajímavého, možná bizarního, jako je náš nápad s výstavou v Kutné Hoře, tak jej můžete zaujmout. Doufejme, že se nám to s Hirstem podaří…

GASK je příspěvkovou organizací Středočeského kraje. Jaký objem prostředků budete muset vygenerovat na takovou exhibici?

Přibližně to bude mezi 6 až 8 milióny korun, a jestli seženeme další finance, vydáme ještě katalog. Z rozpočtu galerie si můžeme dovolit financovat maximálně pětinu nákladů, takže většinu prostředků získáváme od sponzorů. Uznávám, že pro formát naší instituce by hrazení celého rozpočtu výstavy z prostředků GASK bylo nemorální.

Vaše jmenování do funkce pověřeného ředitele vyvolalo vlnu kritiky také kvůli vašemu působení v soukromé Prinz Prager Gallery. Na post ředitele by měl být vypsán konkurz. Chystáte se do něj přihlásit?

Podle mých informací by mělo být vypsáno na podzim a já se do něj přihlásit nehodlám. Moje představa je taková, že předám řízení galerie s programem a rozpočtem na rok 2011 člověku, který bude mít pro vizi, kterou vytváříme, pochopení. Doufám, že takového kandidáta vybere i kraj.

Takže vy jste přijal tuto pracovní nabídku s tím, že až bude vypsáno výběrové řízení, jako ředitel skončíte?

Ano, od začátku byl můj mandát spojen se zprovozněním jezuitské koleje a s nadsázkou řečeno oživením bývalé značky ČMVU (České muzeum výtvarných umění), dnes již GASK.

Byl jsem vybrán jako osoba, která má fungovat jako dočasný krizový manažer do doby vypsání řádného konkurzu na ředitele. Pro své rozhodnutí nepokračovat mám řadu důvodů, nejzásadnější jsou však osobní povahy. Vést takovou instituci je druh práce, která vám nikdy nemůže dát pocit základní svobody. V čele musí být kormidelník, který dokáže jednou, ale plnou nohou stát v galerii, a tou druhou na krajském úřadě. Chci ale s galerií zůstat nadále ve spojení a podporovat ji.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám