Článek
Ve filmu chceme, aby měl děj logiku, kterou život mnohdy nemá, abychom věděli, proč ta či ona postava udělala to či ono. Přesto je film iluze. Iluze, která nás na rozdíl od života dokáže přenést do dávných časů i do budoucnosti. A třeba se časem i ukáže, že film předvídal. Vždyť kolik se toho stalo ve skutečnosti poté, co jsme to viděli ve filmech, které ve své době působily jako sci-fi!
Je-li iluze dokonalá, uvěříme jí. Uvěříme, že bohatý si vezme chudou a budou spolu šťastně žít až do smrti. Jsme napnuti, i když víme, že superhrdina zase zachrání planetu před nebezpečím z vesmíru nebo že vědci pokaždé zvítězí nad neznámým virem. Držíme palce hrdinům filmů, natočených podle reálných událostí, přestože víme, že když se nevzali ve skutečnosti, nemohou se vzít ani ve filmu. A fandíme Nikimu Laudovi v závodě formule 1 v roce 1975, i když víme, že se tehdy stal mistrem světa jeho největší rival James Hunt.
Aby byla iluze dokonalá, používají filmaři nejrůznější triky, od těch zdánlivě nejjednodušších, jaké vytvořil do Dívky na koštěti i mnoha dalších filmů Václava Vorlíčka kameraman Vladimír Novotný, až po ty nejmodernější digitální, jejichž dokonalost hvězd se dotýká.
Někdy se ale i mistři tesaři utnou a ve filmu je chyba. Pak nastoupí filmoví fanoušci šťouralové a mají žně. Neboť hledat ve filmech chyby je koníček, kterým se zabývají velcí milovníci filmu a s úvodní větou: „Nechci film kritizovat, dávám to sem jako zajímavost,“ plní chybami internet, kde jsou k nalezení i následující příklady.
Piráti z Karibiku – Tajemství černé perly
Už v prvním díle série Piráti z Karibiku bylo použito 600 speciálních digitálních efektů, z toho 250 padlo jen na vyretušování moderních plachetnic, které při natáčení pluly po moři. Přitom ačkoliv se podstatná část filmu na moři odehrává, štáb na něm ve skutečnosti natáčel jen šest dní.
Jeskyně, ve které má kapitán Barbossa ukrytý poklad, je vytvořená uměle. Za pět měsíců ji filmoví řemeslníci postavili a pak ji zaplavili metrem a půl vody a navezli do ní spoustu věcí, které natřeli zlatou barvou. Pro film bylo vytvořeno i 882 aztéckých mincí. Ale Jack Sparrow používá skutečnou dobovou zbraň, vyrobenou v roce 1760, kterou tvůrci zakoupili od sběratele.
A přece občas něco uteklo: například v jednom záběru za Jackem Sparrowem stojí člověk v tričku s krátkými rukávy, slunečních brýlích a slamáku.
Když se začal film točit, bylo Keiře Knightleyové sedmnáct let a v témže roce jako ještě celkem neznámá herečka navštívila MFF Karlovy Vary. O rok později na londýnské premiéře filmu měl její náhrdelník cenu v přepočtu 18 milionů korun. A film se stal s celkovým výdělkem 13 miliard korun čtvrtým nejúspěšnějším filmem roku 2003.
Titanic
Že je James Cameron perfekcionista, který musí mít všechno dokonalé, se ví. Jedním z důkazů toho je fakt, že ačkoliv se film natáčel v obrovském bazénu, Cameron si do něj kvůli maximální autenticitě nechal přivézt vodu z Tichého oceánu.
Srážka Titaniku s ledovcem trvala 37 vteřin a stejně tak dlouho trvá i ve filmu. Délka filmu je 3 hodiny a 14 minut. Stejně dlouho trvalo skutečnému Titaniku, než se potopil.
Detailní záběry na to, jak zlomený Titanic plave kolmo ke hladině, nejsou vytvořeny digitálními triky. Cameron nechal postavit půlku lodi, tu nechal zavěsit a několik desítek kaskadérů a figurín z ní padalo a skákalo dolů.
A přesto i v tomto megafilmu a navzdory Cameronově preciznosti našli hledači několik chyb. Hned na začátku, když se uprostřed oceánu připravuje ponorka, která doveze štáb se skutečnou Rose k Titaniku, je za lodí vidět pevnina.
Když vyzývá Jack Rose k tanci, má vlasy na patku, hned vzápětí ulíznuté dozadu a v dalším záběru zase na patku. A když se Rose snaží přeseknout Jackova pouta, má Jack v jednom záběru kšandy a v následujícím ne.
Tři oříšky pro Popelku
Scéna, v níž Popelka jede na koni a pokukuje po princovi, se natáčela tak, že si na sáně lehnul kameraman, přes břicho mu dali sedlo, na něm „rajtovala“ Popelka a on ji z podhledu točil.
Když všichni na statku v závěru filmu provolávají Popelce slávu, Vladimír Menšík jako jediný nevyhazuje čepici do vzduchu. Nesnášel totiž paruku, a tak z ní odstřihl jen okraj, ten přišil k lemu čepice a nasadil si to celé pevně na hlavu.
Pozorný divák nepřehlédne, že když se má za Popelkou rozběhnout pes Tajtrlík, museli mu zpoza kamery hodit sněhovou kouli.
Liška, kterou mladí lovci ve filmu zastřelili, byla mrtvá už od podzimu a strávila několik měsíců v mrazáku, aby se nerozložila. Až se příště na pohádku podíváte, liščino zamražení nepřehlédnete. Druhá liška, která ve filmu hryže šíp, byla zkrocená, nic se jí nestalo a ten šíp měla přichycený háčkem.
Sám doma 2 a Slunce seno…
Když ve filmu Sám doma 2 Kevin utíká před bandity a roztrhne korálky, aby na nich pronásledovatelé uklouzli, je jich mnohem méně, než když pak na ně banditi opravdu vběhnou a poroučejí se k zemi. Když policie volá paní McAlisterové, že je Kevin v New Yorku, neřekne, kde tam je. Přesto paní McAlisterová souběžně „tlumočí“ manželovi, že se ubytoval v hotelu Plaza.
Když Blažena dostane od mámy facku, spadne a zvrhne na sebe mísu s kynoucím těstem. Ale vzápětí je těsto zase v míse na stole – naprosto netknuté.
Když Josef vyzvedává Blaženu v kravíně, má jeho auto jinou poznávací značku než potom v lese. A Blažena nasedá na motorku obkročmo, ale z lesa vyjíždí jako princezna s oběma nohama k jedné straně.
Může se vám hodit na Zboží.cz: