Hlavní obsah

Jak skončil v Americe hon na čarodějnice

Právo, Michal Procházka

Byla to šílená doba v 50. letech, a to i v Americe. Lidé se snažili zapomenout na válku, užívali si luxusu, ale všude byl znát strach z komunismu. Celá hysterie vyvrcholila takzvaným honem na čarodějnice, který rozpoutal senátor Joseph McCarthy. Do téhle doby se vrací nový film George Clooneyho Dobrou noc a hodně štěstí (Good Night, and Good Luck).

Článek

Období mccarthismu je u nás dobře známé, hodilo se do krámu komunistické propagandě. V Clooneyho filmu můžeme tuhle dobu vidět jinak, než z politických školení a hodin občanské nauky. V nablýskaných černobílých obrazech všichni uhlazení gentlemani a dámy neustále kouří, dobře se chovají a také se bojí. V USA tehdy stačilo podezření, jste chodil před lety na "komoušské" přednášky, nebo četl nebezpečné knihy - a vyhodili vás z práce.

Než jste něco řekl, "dříve jste se ohlédl, kdo poslouchá". Hollywoodský herec a nyní po svém remaku Solaris i ambiciózní režisér Clooney má k této době, kam zasadil vlastní nízko rozpočtový film, jiné city. Jeho otec byl novinář a doma se hodně vzpomínalo na legendárního moderátora televize CBS Edwarda R. Murrowa, který se s posluchači loučil slavným "dobrou noc a hodně štěstí", jak zní i název filmu.

Ten se dostal do učebnic novinařiny v roce 1953, když v pořadech odhalil McCarthyho demagogické metody, s jejichž pomocí hnal občany před vyšetřování Výboru pro neamerickou činnost - pletl si například obvinění s důkazem. Murrow se přitom McCarthymu postavil navzdory tlaku inzerentů televize, korporací, veřejné hysterii i strachu vedení samotné televize.

Clooneyho černobílá rekonstrukce autentických událostí doplňuje mezery ve vzdělání, přitom tvůrci postavili celý hraný film riskantně kolem autentických záběrů. Na jedné straně pečlivě inscenují svět tehdejšího televizního vysílání CBS a práci štábu kolem Murrowa, kterého hraje excelentní David Strathairn.

McCarthyho ovšem vidíme jen z dobových záznamů, které zachytily jeho vystupování před Výborem nebo v televizi. Clooney tak natočil starý politický duel a přitom ušetřil starosti i peníze za hvězdu v roli padoucha. Na druhou stranu skutečný McCarthy je se svým chladným vystupováním dost špatný herec. Nelze rovněž nevidět, že scénář není nejsilnější zbraní filmu. Například příběh tajných manželů v televizním velíně je slabě napsaný stejně jako sebevražda levicového, hanobeného reportéra.

Tomuto filmu ale leccos promineme, neboť se chlubí dobrými úmysly, snaží se rýpnout i do současné americké hysterie kolem nepřátel. A nezávislost novináře, který se vzepře inzerentům i finančnímu tlaku, by mohli závidět i v kdejakém dnešním médiu u nás. Tohle politikum sice nepřesvědčilo americké akademiky a film si žádného Oscara z předávání cen neodnesl, na druhou stranu triumfoval v Evropě na festivalu v Benátkách, kde každý pohlavek americkému pravicovému šovinismu (či aspoň šílenství) vždycky někoho potěší.

Dobrou noc a hodně štěstí, USA, Francie, Japonska, VB, 2006. Režie: George Clooney, scénář: George Clooney, Grant Heslow, hrají: David Strathairn, George Clooney, senátor Joseph McCarthy.

Související témata:

Výběr článků

Načítám