Článek
"Na desce je nepokorná taneční hudba," říká o novince Confessions On A Dance Floor. Nestylovým nápadem byla tak nadšená, že když jej dostala, zamýšlela nahrát album jako proud hudby bez pauz. Gramofirma soudila, že je třeba písně oddělit, a tak je řešením kompromis. Tucet kousků přemosťují změna nálady a pokles dynamiky.
"Je to taneční album bez balad," tvrdí Madonna o svém desátém studiovém počinu. "Chci vás zvednout ze židlí."
Producentem desky byl Stuart Price, jenž s ní už v minulosti spolupracoval. "Nemluví a nemyslí na nic jiného než na taneční hudbu. Tanec má v krvi," pochvaluje si Madonninu oddanost věci. "Hudba, kterou jsme vytvořili, přišla zevnitř. Nic jsme nevymýšleli, s ničím jsme nekalkulovali. Všechno jsme nehráli spontánně."
V létě na turné
Když vymysleli písničku Hung Up, jež se momentálně hraje jako singl a kterou Madonna premiérově představila 3. listopadu při předávání Evropských cen MTV v Lisabonu, požádala o svolení k použití motivu z písně Gimmie Gimmie Gimmie členy legendární švédské skupiny Abba.
"Musela jsem jim do Stockholmu poslat dopis a nahrávku. Napsala jsem, aby mi dali svolení použít ten motiv, protože mám strašně ráda jejich hudbu a Hung Up je takový můj hold," říká zpěvačka. "Dlouho mi neodpovídali a já byla nervózní. Potom mi napsali, že se mou prosbou důkladně zabývali a svolují. Jelikož vím, že práva na použití písniček nebo jejich částí obvykle nedávají, jsem šťastná."
Benny Andersson, člen Abby, vysvětluje: "Udělali jsme výjimku. Oceňujeme její hudbu i to, že je na scéně více než dvacet let. Kdyby se nám Hung Up nelíbila, prostě bychom řekli ne."
Madonna měla štěstí. Abba skutečně obvykle nesvoluje. Výjimku udělala snad jen pro skupinu Fugees, které v písničce Rumble In The Jungle povolila použila fragment z The Name Of The Game.
22. října se už Madonna radovala veřejně. V newyorském klubu Luke And Leroy se představila jako dýdžejka a pouštěla pouze písně z nového alba. "Teď se musíte uvolnit a dobře bavit. Zahraju vám několik skvělých pecek," přivítala diváky ve zcela zaplněném klubu.
Nabídla jim i píseň I Love New York, v níž se vyznává z lásky k americkému velkoměstu. "Vyčítají mi, že často pobývám v Anglii, ale já tam jezdím se svým mužem. Mé srdce patří New Yorku, to je hudební Mekka. O to v písničce jde," říká.
Oznámila rovněž, že pokud by měla vyjet na propagační turné, pak v létě příštího roku. "Hrála bych pouze písničky z nové desky. Staré hity jsem představila už loni na Re-Invention Tour."
Podle magazínu Billboard přineslo poslední turné zisk 125 miliónů dolarů. Proč by to za rok mělo být horší?
Madonna: Confessions On A Dance Floor
Madonnino tuc-tuc
Novinkové album šestačtyřicetileté Madonny přináší obrat v její kariéře. Vystartovala proti proudu doby. Zatímco ve světě taneční hudba vadne, ona se jí jala oživit.
Album je taneční party utkaná z hudebních postupů osmdesátých let a těžící ze všech klišé, které styl vytvořil a které jej později hubily.
Nápad dát posluchači jednu dlouhatánskou písničku byl stejně bláznivý jako myslet si, že se ona a její tým dokáží vyvarovat stereotypu. Zajímavá je Sorry s omluvami v několika světových jazycích, či Isaac, ve které je slyšet židovský chorál spojený se smyčci a tanečními postupy.
Silné jsou ale v podstatě pouze fragmenty, z nichž vítězí ten ze skladby Gimmie Gimmie Gimmie od Abby v úvodní Hung Up. Jinak je to nekonečná bílá čára pro otrlé tanečníky.
Warner Music