Hlavní obsah

Jak Madonna šťastně uprosila Abbu

Právo, Jaroslav Špulák

V pondělí vychází album Confessions On A Dance Floor nespoutané americké zpěvačky. Ještě před dvěma lety byla Madonna revolucionářka bojující proti Bushově politice a nabubřelosti Spojených států. Nechávala se fotit ve vojenském mundúru a s granátem u pasu. Jelikož je ale hlavně obří kolo šoubyznysu, je dnes vše jinak. Převlékla se do lehkých šatů, odepnula smrtící zbraň a vykročila do osmdesátých let. Na diskotéky.

Článek

"Na desce je nepokorná taneční hudba," říká o novince Confessions On A Dance Floor. Nestylovým nápadem byla tak nadšená, že když jej dostala, zamýšlela nahrát album jako proud hudby bez pauz. Gramofirma soudila, že je třeba písně oddělit, a tak je řešením kompromis. Tucet kousků přemosťují změna nálady a pokles dynamiky.

"Je to taneční album bez balad," tvrdí Madonna o svém desátém studiovém počinu. "Chci vás zvednout ze židlí."

Producentem desky byl Stuart Price, jenž s ní už v minulosti spolupracoval. "Nemluví a nemyslí na nic jiného než na taneční hudbu. Tanec má v krvi," pochvaluje si Madonninu oddanost věci. "Hudba, kterou jsme vytvořili, přišla zevnitř. Nic jsme nevymýšleli, s ničím jsme nekalkulovali. Všechno jsme nehráli spontánně."

V létě na turné

Když vymysleli písničku Hung Up, jež se momentálně hraje jako singl a kterou Madonna premiérově představila 3. listopadu při předávání Evropských cen MTV v Lisabonu, požádala o svolení k použití motivu z písně Gimmie Gimmie Gimmie členy legendární švédské skupiny Abba.

"Musela jsem jim do Stockholmu poslat dopis a nahrávku. Napsala jsem, aby mi dali svolení použít ten motiv, protože mám strašně ráda jejich hudbu a Hung Up je takový můj hold," říká zpěvačka. "Dlouho mi neodpovídali a já byla nervózní. Potom mi napsali, že se mou prosbou důkladně zabývali a svolují. Jelikož vím, že práva na použití písniček nebo jejich částí obvykle nedávají, jsem šťastná."

Benny Andersson, člen Abby, vysvětluje: "Udělali jsme výjimku. Oceňujeme její hudbu i to, že je na scéně více než dvacet let. Kdyby se nám Hung Up nelíbila, prostě bychom řekli ne."

Madonna měla štěstí. Abba skutečně obvykle nesvoluje. Výjimku udělala snad jen pro skupinu Fugees, které v písničce Rumble In The Jungle povolila použila fragment z The Name Of The Game.

22. října se už Madonna radovala veřejně. V newyorském klubu Luke And Leroy se představila jako dýdžejka a pouštěla pouze písně z nového alba. "Teď se musíte uvolnit a dobře bavit. Zahraju vám několik skvělých pecek," přivítala diváky ve zcela zaplněném klubu.

Nabídla jim i píseň I Love New York, v níž se vyznává z lásky k americkému velkoměstu. "Vyčítají mi, že často pobývám v Anglii, ale já tam jezdím se svým mužem. Mé srdce patří New Yorku, to je hudební Mekka. O to v písničce jde," říká.

Oznámila rovněž, že pokud by měla vyjet na propagační turné, pak v létě příštího roku. "Hrála bych pouze písničky z nové desky. Staré hity jsem představila už loni na Re-Invention Tour."

Podle magazínu Billboard přineslo poslední turné zisk 125 miliónů dolarů. Proč by to za rok mělo být horší?

Madonna: Confessions On A Dance Floor

Madonnino tuc-tuc

Novinkové album šestačtyřicetileté Madonny přináší obrat v její kariéře. Vystartovala proti proudu doby. Zatímco ve světě taneční hudba vadne, ona se jí jala oživit.

Album je taneční party utkaná z hudebních postupů osmdesátých let a těžící ze všech klišé, které styl vytvořil a které jej později hubily.

Nápad dát posluchači jednu dlouhatánskou písničku byl stejně bláznivý jako myslet si, že se ona a její tým dokáží vyvarovat stereotypu. Zajímavá je Sorry s omluvami v několika světových jazycích, či Isaac, ve které je slyšet židovský chorál spojený se smyčci a tanečními postupy.

Silné jsou ale v podstatě pouze fragmenty, z nichž vítězí ten ze skladby Gimmie Gimmie Gimmie od Abby v úvodní Hung Up. Jinak je to nekonečná bílá čára pro otrlé tanečníky.

Warner Music

Související témata:

Výběr článků

Načítám