Článek
„Letošní ročník Hranic filmu prozkoumá, jak filmový obraz vzniká, a jaké jsou jeho současné trendy, třeba ve vztahu k virtuální realitě,“ vysvětlil dramaturg akce Šimon Bauer. „Co přednáška, to autorská osobnost s jedinečným pohledem.“
Boris Masník působil v trikovém studiu Barrandova od sedmdesátých let, pracoval na mnoha seriálech a filmech a ví, jak triky dělali třeba v Návštěvnících a v Panu Tau. Porovná to i se současnou digitální érou.
Režisér a kameraman Vít Klusák, který na sebe upozornil naposledy dokumentem Svět podle Daliborka, promluví na semináři o významu kompozice filmového obrazu. Filmovému střihu se bude věnovat Šimon Špidla, který spolupracoval například s Věrou Chytilovou, Janem Němcem a Erikou Hníkovou.
Vystoupí také dokumentarista a filmový vědec Lukáš Kokeš. „Na vybraných scénách z české i světové kinematografie chci ilustrovat metodu snímání reality ve vztahu k celkové autorské vizi – čeho a jakými prostředky tvůrce dosahuje.“
„Možnosti virtuální reality ve vztahu k obrazu pojedná konceptualista a režisér Mikuláš Křen. Performer Martin Blažíček pak promluví o nenávisti k obrazu. Teoretička vizuální kultury Andrea Průchová se zaměří na obrazy v médiích, a to mimo jiné v souvislosti s novými „žánry“, jako jsou selfie, emotikon nebo hologram. Zážitek z netradičního filmového obrazu slibuje výtvarník Jan Kulka. Jeho „prakinematografický“ aparát Pramítačka je totiž schopný promítat nejen klasické filmové formáty, ale také obinadlo,“ dodala za pořadatele Zuzana Kopáčová z filmového festivalu Ji.hlava.