Hlavní obsah

Jak chudá skrze bohatého do Itálie přišla

Právo, Věra Míšková

Ověnčen Zvláštní cenou poroty Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary vstoupí ve středu do českých kin nový film úspěšné tvůrčí dvojice scenáristy Petra Jarchovského a režiséra Jana Hřebejka Kráska v nesnázích.

Článek

Po dnes již legendárních Pelíšcích a dalších ohlédnutích do minulosti se tandem Jarchovský - Hřebejk filmem Horem pádem a nyní Kráskou usadil v současnosti, kde - soudě podle již roztočeného Medvídka - hodlá nadále setrvat. Zůstává přitom i u osvědčeného modelu rodiny na pozadí společenského obrazu doby.

Kráska Marcela je třicetiletá matka dvou dětí, která zahnána do nesnází odchází od manžela k mamince, kde jí není o nic lépe - dospělé děti se nemají vracet domů, nedělá to dobrotu. Zvlášť když otčím nejeví pražádnou radost, takže matka se dostává mezi pověstné mlýnské kameny: miluje vnoučata, má ráda dceru i muže, ale ustát přijatelné soužití je prakticky nemožné. Každý má svou pravdu (ano, i ten příšerný Richard) a každý má také svou povahu, případně i nemoc. Rozjíždí se velké drama dobře napsaných postav.

Pak ale vstoupí na scénu o hodně starší bohatý princ z pohádky a z dramatu se stane - s odpuštěním - červená knihovna. Což by pořád ještě vůbec nevadilo, takových příběhů jsou spousty a obdařeny humorem bývají zaslouženě vítány. Ostatně scéna večeře v luxusních restauracích zběhlého muže a nezkušené dívky zajisté nikoli náhodou upomíná na jednu z populárních pygmalionských variací Pretty Woman. Takové pojetí však v případě Krásky bohužel až příliš zatěžkala a do jiného žánru posunula ona druhá polovina modelu: na pozadí společenského obrazu doby.

Koho tu mít trochu rád?

Dokud měl Jarchovský "v zádech" literární předlohy Petra Šabacha, osudy rodin i v jeho filmech ze společenských poměrů naprosto logicky vyplývaly. V původních scénářích (Horem pádem, Kráska v nesnázích) však toto spojení působí mnohem méně organicky.

Scenárista zejména ve snaze na nic hnusného ze současnosti nezapomenout (ale přitom se vyhnout případnému obvinění z levičáctví) modeluje další postavy i situace prakticky jen v duchu tohoto záměru. Zloději aut, proradný právník v tandemu s vypočítavým podvodníkem v kněžské sutaně, dříve socialismu oddaná, dnes náboženskou sektou pomatená Marcelina tchyně - divák se v Krásce v nesnázích prakticky nemá s kým ztotožnit. Že jsou postavy ústřední rodiny nejednoznačné, je sympatické, ale všichni ostatní už vyjadřují jedině nepříjemné až odporné typy, které dělají nepříjemné až odporné věci.

Není pochyb o tom, že světem běhají i mnohem horší lidé, jen do jednoho filmu jich je nějak moc. Tím spíš, že mnohdy působí oni i jejich konání notně vyspekulovaně. Na pozadí toliké lidské špíny je pak ovšem Marcelino rozhodování mezi živočišnou vášní k manželovi a zajištěnou budoucností po boku sice poněkud nudného, ale přece jen anděla, v zemi, kde namísto povodní vanou vlídné jižní větry, jednosměrnější, než mohlo být.

V rukou méně talentovaného a zručného režiséra by scénář Krásky nejspíš dopadl všelijak. Ale Hřebejk je režisér čím dál zkušenější a představuje dnes už některé jistoty: dokáže obsadit a režírovat tak, že mnohé slabiny předlohy překryje, a to, co je na ní nejlepší, vytáhne do popředí. Rodinné šarvátky tak působí přesvědčivě na záchodech i u stolu, scéna s diabetickými sušenkami si nezadá se slavnou nokovoknedlíkovou z Pelíšků, stále víc z obsahu umí vyjadřovat obrazem, pro který má v jeho filmech čím dál víc prostoru kameraman Jan Malíř. Poněkud neorganicky sice působí zařazení Radúzy, ale nešť, hudba je to krásná a proč vyčítat režisérovi jeho libůstku.

Sólo pro Brejchovou a Schmitzera

Aňa Geislerová hraje Krásku naprosto přesně jako současnou, v sobectví srozumitelnou mladou ženu, jíž jde o blaho dětí, ale neméně o své vlastní, která jde člověku na nervy, ale chtěl by ji mít i rád, ženu, která ví, že za všechno se platí a účty není kam zahodit. Vynikající je Jana Brejchová: doslova ztělesnění matky, která se radši utrápí, než by kohokoli z těch, jež miluje, zavrhla. Její lavírování je pochopitelné, trápení trýznivé až na dřeň. Po jejím boku je Jiří Schmitzer v roli Richarda dokonale slizký, odporný tyran. A přesto Schmitzer dokázal skoro nepatrnými prostředky docílit toho, že si divák i ten jeho kus pravdy -byť příšerně prezentované - uvědomí.

Josef Abrhám měl nejtěžší roli jediného klaďase a dělal, co mohl, aby ji obdařil alespoň špetkou sebeironie či překvapivým gestem. Nevděčnou roli měla tentokrát i Emília Vášáryová - další utrápená, ale bohužel ve své pomatenosti až nezajímavá žena, kterou divák možná polituje, když je na ni syn hrubý, ale jinak mu zůstane nejspíš zcela lhostejná. Ostatní hrají pacholky a hrají je tak, jak bylo třeba je zahrát. Budou mít nejspíš úspěch a stejně tak celý film: publikum má rádo dobře předvedené pacholky a má i rádo, když chudá skrze bohatého ke štěstí (třeba i problematickému) přijde.

Kráska v nesnázích

ČR, 2006 Režie: Jan Hřebejk, scénář: Petr Jarchovský, kamera: Jan Malíř, hrají: Aňa Geislerová, Jana Brejchová, Jiří Schmitzer, Josef Abrhám, Roman Luknár a další.

Související témata:

Související články

Hřebejk začal točit s Geislerovou Medvídka

Úspěšný režisér Jan Hřebejk chystá film Medvídek, a to ještě dříve, než vstoupí do kin Kráska v nesnázích. Sám film přirovnává ke klasice Hana a její sestry...

Výběr článků

Načítám