Článek
Jde o slovní hříčku symbolizující rok 2020 a zároveň se tak jmenuje jedno z jeho pláten. Dominují na něm dvě římské desítky, které připomínají dva kříže nebo dvě jdoucí postavy ruku v ruce. Podklad obrazu, postavený na kontrastu černé a bílé plochy, ještě víc akcentuje vnitřní rozpor, který dílo charakterizuje.
Expresionistický výtvarný rukopis, který využívá i estetiku japonských tušových kaligrafií, pomáhá autorovi vytvářet v každé práci napětí, které přitahuje pozornost pozorovatele. Proto i věci obyčejné denní potřeby mohou ve vhodném výtvarném režimu působit jako vysoce umělecké útvary.
Dva akryly Lopata (2019) mohou sloužit jako důkaz výše uvedeného tvrzení. Černobílé provedení uhlem zvýrazňuje základní tvar pracovního nástroje. Z dálky koncepce plátna evokuje spíše románský oblouk nějaké brány, kterou lze vstoupit do další dimenze.
Akryl Meteorit (2018) používá ještě více minimalistické výtvarné výrazivo. Masa vesmírné horniny na šedobílém pozadí vypadá jako prastará mapa nějakého dávno zapomenutého ostrova. Vesmírné mapy připomínají také díla Lustr I a Lustr II (2020). Černý kruh jako oběžná dráha a kolem ní plují nekonečnem vzdálené planety, o kterých nic nevíme, ale přesto nás nevysvětlitelným způsobem přitahují.
Ivo Sumec je malířem symbolů, náznaků a tajemství. Jeho díla nejsou okamžitě uchopitelná ani pochopitelná, ale přesto z nich sálá zvláštní genius loci.
Může se vám hodit na Zboží.cz: