Článek
Součástí každoročního designového týdne v italském Miláně je největší veletrh průmyslového designu a nábytku na světě Salone del Mobile a vedle něj série výstav a akcí Fuorisalone, jež nabízí expozice nebo umělecká představení po celém městě. Jednou z oblastí, která letos mezi 17. a 23. dubnem opět ožila uměním, je zóna kolem ulice Via Tortona, kde se nachází i výstavní areál Superstudio.
Právě zde představil korejský výrobce elektroniky Samsung výsledky své spolupráce s výtvarným studiem, jehož název Toiletpaper je stejně potrhlý jako jeho tvorba.
Výprask pro oči
Toiletpaper je značka, kterou založil v roce 2010 italský umělec Maurizio Cattelan a fotograf Perpaolo Ferrari. Začínali s tištěným časopisem napěchovaným designovými hříčkami inspirovanými pop-artem. Postupně přerostli v návrhářské studio, z jehož dílny vychází nábytek a další produkty do domácnosti, které nesou osobitý styl charakterizovaný zběsile přebarvenou symbolikou více či méně běžných objektů zobrazených v nečekaných kombinacích a kontextech. Dohromady to celé působí jako pořádný výprask pro oči, který si ale užijete.
Oblíbeným tématem jsou například rtěnky v mužských rukách, růže s očima, barevní hadi, pootevřená ústa s nápisem „shit“ na zubech, všudypřítomné špagety s rajčatovou omáčkou či různě zpitvořená zvířata či lidé. Jejich animace svou absurdností vzdáleně připomínají montypythonovské kreace Terryho Gilliama. Toiletpaper se nezalekne, ani když už je jeho tvorba na dohled tenké hranice obscénnosti.
Ledničky s rtěnkami a okatými růžemi
O to odvážněji se jeví rozhodnutí manažerů v Samsungu spojit s vyzývavou tvorbou studia Toiletpaper design svých domácích spotřebičů Bespoke. Když ale vidíte výsledek spolupráce na vlastní oči, dává to smysl. Obvykle běžný předmět přítomný v každé domácnosti, jakým je lednička, se v kontextu designu Toiletpaperu stává mimořádnou a nepřehlédnutelnou ikonou.
Samsung ve spolupráci s italskými designéry přichystal limitovanou edici čtyř modelů, kromě zmíněných rtěnek (Lipsticks) a růží s očima (Roses) také varianty Mirror a Dessert Table.
Mezi vystavenými exponáty bylo ale k vidění i „běžnější“ provedení domácích spotřebičů Bespoke. Konkrétně u ledniček bylo znát, že si výrobce dává záležet na prosazování moderních technologií pro chytrou domácnost i ohleduplnost k životnímu prostředí. Jeden z předváděných modelů se pyšnil například dotykovou obrazovkou na čelním panelu, z níž je možné rovnou objednávat nákupy, ale také na ni lze pomocí vnitřních kamer promítnout obsah ledničky. Pokud chci vědět, zda dochází máslo, nemusím ji ani otevírat, čímž bych zvýšil její spotřebu, stačí kliknout.
Důraz na ekologická témata byl patrný i na instalaci „We Breathe“ korejského designéra Seungji Muna, jenž umístil spotřebiče do prostoru tvořeného především recyklovanými materiály, například plasty nebo rybářskými sítěmi.