Hlavní obsah

Industriální bienále znehodnotila blamáž s akcí v Ekotechnickém museu

Novinky, Alex Švamberk
Praha

Závěr pátého bienále Industriální stopy, které připomíná mizející průmyslovou architekturu a které končí tento víkend, poznamenala blamáž v Ekotechnickém museu v Praze - Bubenči. Správní rada muzea zrušila úterní doprovodný program ve Staré kanalisační čistírně jen několik hodin před zahájením a účastníkům vyhrožovala zásahem policie, pokud prostor neopustí.

Článek

V úterý mělo ve Staré kanalisační čistírně vystoupit pět souborů včetně zahraničních. Jednalo se performery a industriální kapely, z nichž některé v prostorách čistírny zkoušely ještě v osmdesátých letech, kdy byla budova jedním z center pražské undergroundu.

V úterý mělo ve Staré kanalisační čistírně vystoupit pět souborů včetně zahraničních. Jednalo se performery a industriální kapely, z nichž některé v prostorách čistírny zkoušely ještě v osmdesátých letech, kdy byla budova jedním z center pražské undergroundu.

Správní rada však na poslední chvíli - jen několik hodin před začátkem- dospěla k závěru, že akce se do prostor musea nehodí a je „v přímém rozporu s využíváním památkově chráněného objektu,“ uvedl mluvčí musea Tomáš Novák. Zmínil přitom plivače ohně v objektu a hudební produkce, kdy se hraje na kovové části konstrukce v museu. Novák dále tvrdil, že správní rada nebyla o programu informovaná a že akce byla chaotická.

„Přestože nepovažujeme zrušení akce za běžný přístup, jsme přesvědčeni, že z uvedených důvodů byl tento postup bohužel nutný
Ing Tomáš Novák, Člen správní rady a tiskový mluvčí Ekotechnického musea

Členové rady všechny vyzvali, aby prostor musea opustili. Pokud tak neučiní, hrozili podle slov dramaturga večera Václava Adama, že na ně zavolají policii.

Vystupující byli seznámení s rozhodnutím správní rady a slušně vyzváni k opuštění objektu. Protože tak neučinili, byli seznámeni s možnými následnými kroky. V žádném případě se nejednalo o vyhrožování.
Ing Tomáš Novák, Člen správní rady a tiskový mluvčí Ekotechnického musea

 „Přestože nepovažujeme zrušení akce za běžný přístup, jsme přesvědčeni, že z uvedených důvodů byl tento postup bohužel nutný,“ uvedl Novák.

Performance a koncerty Woutera Jasperse i sdružení KLaNGundKRaCH Kollektiv, Einleitungszeit, Do Shaska a S/M byly domlouvány na přelomu srpna a září a od půlky září byly v programu bienále. Navzdory tomu mluvčí uvedl: „Zrušení akce nebylo možné provést s větším časovým předstihem především z toho důvodu, že organizátoři neprojevili odpovídající součinnost a nekomunikovali se správní radou, která o způsobu využívání prostor muzea rozhoduje.“

Performance a koncerty Woutera Jasperse i sdružení KLaNGundKRaCH Kollektiv, Einleitungszeit, Do Shaska a S/M byly domlouvány na přelomu srpna a září a od půlky září byly v programu bienále. Navzdory tomu mluvčí uvedl: „Zrušení akce nebylo možné provést s větším časovým předstihem především z toho důvodu, že organizátoři neprojevili odpovídající součinnost a nekomunikovali se správní radou, která o způsobu využívání prostor muzea rozhoduje.“

To popírá Lenka Dolanová, která zajišťovala doprovodný program: „Správní rada věděla, kdy se co bude konat, kdo bude vystupovat.“

Správní rada je svrchovaný orgán, který se rozhodl vystoupení - doprovodný program zrušit vzhledem k důvodnému podezření, že by bylo poškozeno dobré jméno musea.
Ing Tomáš Novák, Člen správní rady a tiskový mluvčí Ekotechnického musea

Podle Nováka ale Dolanová neměla žádné oprávnění jednat o programu. “Osoba, která jednala jménem Ekotechnického muzea, Lenka Dolanová, nebyla oprávněna vést jednání jménem a na účet muzea a také neinformovala správní radu muzea o svých krocích.”

FOTO: Smart Communication

FOTO: Smart Communication

FOTO: Smart Communication Dolanová ovšem jeho slova popírá: „Byla jsem pověřena organizátorem bienále panem Benjaminem Frágnerem, který ve spolupráci s panem Martinem Holotou organizoval v Čistírně celé bienále, koordinací doprovodných programů. Martin Holota jednal za čistírnu. S ním jsem to probírala."

FOTO: Smart Communication Dolanová ovšem jeho slova popírá: „Byla jsem pověřena organizátorem bienále panem Benjaminem Frágnerem, který ve spolupráci s panem Martinem Holotou organizoval v Čistírně celé bienále, koordinací doprovodných programů. Martin Holota jednal za čistírnu. S ním jsem to probírala."

Holota odpovídal za správu majetku a sbírek muzea na základě smlouvy o dílo. V pondělí 12 října však odvolán správní radou, prý neplnil podmínky smlouvy.

Novákovi se nelíbila kvalita programu

Novák se pustil i do i úrovně vystupujících. Rada jako svrchovaný orgán podle něj “rozhodla doprovodný program zrušit vzhledem k důvodnému podezření, že by bylo poškozeno dobré jméno muzea“.

Novák se pustil i do i úrovně vystupujících. Rada jako svrchovaný orgán podle něj “rozhodla doprovodný program zrušit vzhledem k důvodnému podezření, že by bylo poškozeno dobré jméno muzea“.

Soubory, které měly vystoupit, jsou uznávány i v zahraničí. Slovenští Einleitungzeit prorazili v USA a jejich tanečnice Tereza Georgijeva byla oceněna před několika lety na divadelním festivalu Next Wave.

Zpěvačka Silvia Hromádková se zase podílela na doprovodném programu k výstavě Crossings v Rudolfinu, při nichž se využívaly exponáty pojištěné na milióny dolarů. Navíc na konci osmdesátých let její skupina Suicidal meditations v čistírně pravidelně zkoušela a vytvářela své originální pojetí.

Související témata:

Výběr článků

Načítám