Článek
Hlavním tématem jsou totiž lidské obavy, touhy a sny, s nimiž je člověk dennodenně konfrontován a které se navzájem prolínají.
„Strach z toho, že mě něco nebo někdo ovládne, má svoji odvrácenou stranu: touhu proměnit se v něco nebo někoho jiného. Strach a touha obíhají kolem stejného jádra. Tato touha po proměně je ústředním tématem,“ vysvětlil režisér a choreograf Wim Vandekeybus, proč představení, jež ve své době vyvolalo obrovský rozruch, nyní obnovil.
Dílo, které Vandekeybus také před lety převedl do filmu, je plné dynamického pohybu, emocí, bravurně ztvárněných dramatických gest a drásavých monologů, jsou v něm ale také lyrické a humorné pasáže. Děj se odvíjí s minimem efektů, avšak obohacuje ho filmový příběh promítaný na pozadí, v němž se režisér inspiroval fantastickou povídkou Julia Cortazára a povídkou Paula Bowlese. To vše v ryze mužském obsazení.
Ultima Vez ho přijíždějí představit do Prahy, od čtvrtka do neděle ho uvádí Divadlo Archa v rámci Festivalu AKCENT. Mimochodem byla to právě Archa, kde před lety vznikla myšlenka spolupráce Davida Byrnea se souborem, ačkoliv Byrne poznal tento původně vlámský soubor už o pár roků dříve. Ultima Vez mají vůbec štěstí na hudební tvůrce, spolupracovali třeba s Davidem Eugenem Edwardsem z uznávané americké kapely 16 Horsepower či s Markem Ribbotem, výjimečným kytaristou, který hraje třeba s Robertem Plantem, Tomem Waitsem nebo Johnem Zornem.
Diváci, kteří budou mít zájem, se mohou ve čtvrtek v Arše setkat s Vandekeybusem osobně. Tvůrce představení po něm bude mít přednášku. V sobotu pak mohou zájemci absolvovat taneční dílnu bývalého člena souboru a asistenta choreografie Iñakiho Azpillaga.