Článek
V loňském roce oslavil padesáté narozeniny. Jedním z dárků, který si sám nadělil, bylo album Smetana Arias, na které nazpíval stěžejní tenorové árie a duety z oper Bedřicha Smetany.
Natočil je s Českou filharmonií pod taktovkou Tomáše Netopila a album je nominováno na Ceny Anděl v kategorii klasika.
Proč jste se rozhodl natočit právě smetanovské CD?
O repertoáru jsem dlouho přemýšlel. Mým velkým přáním bylo album s Českou filharmonií v Rudolfinu, což není jen tak a bez sponzorů to není možné. Když se to vše podařilo domluvit, říkal jsem si, že je škoda natáčet výběr z romantických oper nebo něco jako To nejlepší z Pavla Černocha.
RECENZE: Film Smetana zachraňují herci

Rozhodl jsem se splnit si sen, Smetanovu hudbu mám od dětství moc rád. Už můj táta miloval Dalibora a snil o tom, že ho jednou budu zpívat. A právě Dalibor mě velmi oslovuje, jeho part se mi zpívá moc dobře, jako by ho Smetana psal pro mě. Když už nemám šanci zazpívat si ho na jevišti, zařadil jsem ho alespoň na toto smetanovské album.
Proč si ho nemáte šanci zazpívat na jevišti?
Těch důvodů je víc, především se Dalibor zas tak často neuvádí, a navíc divadla i producenti mají zřejmě pocit, že po loňském Roce české hudby bylo už Smetany dost. Takže k Daliborovi se asi hned tak nedostanu. Ale stále věřím, že se nám s dirigentem Jakubem Hrůšou podaří prosadit inscenaci Dalibora na některé ze světových scén.
Na rozdíl od některých jiných Smetanových oper jeho příběh není až tak vázaný na české reálie, ale má obecný přesah. A nádherné role Dalibora a Milady dávají velké příležitosti nejen našim, ale i světovým pěvcům, ostatně sopranistka Renée Flemingová o Miladě mluví vždy s obdivem.
Jak probíhal výběr árií na CD?
Ono to bylo celkem snadné, protože CD obsahuje vlastně všechny stěžejní tenorové party Smetanových oper. Vždycky jsem Smetanu miloval a chtěl jsem ho zpívat. Ale stále mě míjel, zejména u nás. V roli Jeníka z Prodané nevěsty jsem před lety debutoval v Paříži, pak už jsem žádnou nabídku nedostal. V roce 2026 se k Jeníkovi vrátím v nové produkci v Madridu.

V roli Prince z Dvořákovy Rusalky na scéně Vídeňské státní opery, Rusalku ztvárnila Corinne Wintersová.
Znamená to, že jste většinu smetanovských rolí zpíval poprvé?
Je to tak, s výjimkou Vítka z Tajemství a Jeníka to pro mě byla nová zkušenost. A to vůbec ne snadná, i když se mi většina árií zpívá dobře. Musel jsem je nově nastudovat. Je to můj smetanovský debut, splněný sen. Navíc je to myslím poprvé, kdy se na jedné nahrávce sešly všechny smetanovské tenorové party.
Objevil jste si ve smetanovských postavách něco nového?
Genialita skladatele se pozná i tak, že přes stovky nastudování a interpretací se stále daří nacházet nové motivy i nové přístupy. A Smetanova hudba nikdy neomrzí umělce ani posluchače. Je třeba ji neustále připomínat a objevovat. O to jsem se s největší pokorou k partiturám snažil i na tomto albu.
Je pro vás těžší vložit vše do jedné árie než ztvárnit celou postavu na jevišti?
Je to těžší a musím říct, že jsem s tím měl dost dlouho problém, který mě svazoval třeba i při předzpívání v zahraničí. Ale už jsem se to naučil zvládnout. Navíc při nahrávání máte čas i možnost árie zpívat opakovaně. Ale i to má samozřejmě svá úskalí.
Máte plány na další české či slovanské CD?
V úvaze je nahrávka tragických závěrů slovanských oper – z Janáčkovy Její pastorkyně, Dvořákovy Rusalky, Čajkovského Jolanty a dalších oper. A z mého milovaného Janáčka připravujeme nahrávku a poté i turné písňového cyklu Zápisník zmizelého s klavíristou Janem Bartošem.
Na to se velmi těším, poprvé by Zápisník měl zaznít v Litomyšli v roce 2026. Byl jsem v posledních patnácti letech velmi vytížený na operních jevištích, dělal jsem šest i sedm produkcí za rok, takže se toužím zastavit a po postavách v italských, francouzských či ruských operách se věnovat i jinému repertoáru.

Pavel Černoch byl jedním z ambasadorů loňského Roku české hudby.
A po Zápisníku zmizelého toužím už delší dobu. Chci ho zpívat zpaměti a dobře, takže na studium potřebuju dost času i koncentrace. To jsem v posledních letech opravdu neměl a musím přiznat, že mě neustálé cestování po světě už unavuje. Mimo jiné i proto, že mám úžasnou malou dceru, s níž chci trávit hodně času.
Co vás na jevišti i koncertním pódiu čeká do konce sezony a v létě?
Nyní mám před sebou premiéru v roli Borise v Janáčkově Kátě Kabanové v Bavorské státní opeře v Mnichově. V dubnu mě čeká galakoncert v Nové Spirále v Praze a v květnu se uskuteční odložený koncert, který v loňském létě na brněnském Špilberku zhatila bouřka. Tentokrát se bude konat v bezpečném prostoru Janáčkova divadla.
Těším se také na vystoupení na mém oblíbeném festivalu Smetanova Litomyšl. Předtím mě ale ještě čeká role Sergeje v Šostakovičově opeře Lady Macbeth Mcenského újezdu v Lipsku.
Manon Lescaut se vrací do Janáčkova divadla po víc než půlstoletí

2025: Operní soubory uvedou Leara, Maryšu i Slaměný klobouk
