Hlavní obsah

Skladby Bedřicha Smetany zazní na festivalu Brutal Assault. Blackmetalisté a symfonici je zahrají společně

Bedřich Smetana je fenomenální český hudební skladatel, od jehož narození letos 2. března uplynulo dvě stě let. Cult of Fire je česko-slovenská blackmetalová kapela, Bohemian Symphony Orchestra Prague symfonické těleso a Brutal Assault metalový festival, jenž se rok co rok koná v pevnosti Josefov v Jaroměři. To vše se v srpnu spojí.

Foto: Milan Malíček, Novinky

První a poslední zkouška. Vlevo Martin Šanda, vpravo Vladimír Pavelka spolu s dalšími účinkujícími

Článek

Na festivalu se odehraje speciální koncert, v němž zazní skladby Bedřicha Smetany v podání Cult of Fire a Bohemian Symphony Orchestra Prague, které bude řídit Martin Šanda. Společně připravili nové aranže Smetanových děl s bonusem.

„Před deseti lety jsme natočili minialbum se skladbami Váh a Vltava. Ta první je naše, druhá Smetanova v našem provedení. Pořadatele festivalu Brutal Assault letos napadlo, že by bylo dobré spojit dvě stě let od Smetanova narození a deset let od vydání našeho alba. Přestože jsem se na rozvíjení toho nápadu také podílel, byl jsem zprvu trochu skeptický. Říkal jsem si, že symfonický orchestr je v podstatě komerční těleso, zatímco my hrajeme extrémní metal. Nakonec jsem ale dospěl k závěru, že je to skvělý nápad,“ vysvětlil počátky projektu kytarista skupiny Cult of Fire Vladimír Pavelka.

On rozepsal hudbu, aranže pro obě tělesa vymyslel Šanda. V neděli se v koncertním sále ZUŠ Taussigova v Praze obě tělesa sešla na první zkoušce. A zdá se, že i poslední, protože další setkání je naplánováno až na Brutal Assaultu.

Foto: Milan Malíček, Novinky

Vladimír Pavelka napsal skladbu Váh

Zazní tam skladby Z českých luhů a hájů, Tábor, Vltava, Pochod národní gardy, Triumfální symfonie, Vyšehrad či Váh. Posledně jmenovaná však není Smetanovým dílem. Je to bonus.

„Složil jsem ji já. Jsem původem Slovák a Váh je naše nejdelší řeka. Pojí se mi s ním spousta osobních vzpomínek. Byl jsem trochu inspirovaný Smetanovou Vltavou, chtěl jsem, aby vznikl jakýsi její slovenský protipól,“ vysvětlil Pavelka.

Vytvořit aranžmá skladeb pro společné provedení blackmetalové kapely a symfonického orchestru nebylo tak jednoduché. Jejich autor Martin Šanda přiznal, že se do nich pustil poté, co si dal dva panáky a zhluboka se nadechl.

Foto: Milan Malíček, Novinky

Martin Šanda skladby aranžoval

„Nejtěžší byla Triumfální symfonie. Musel jsem se v ní vyrovnat s odlišným počtem dob v originálu a ve verzi kluků z Cult of Fire. Bylo to jako cpát hranol do trojúhelníku. Musel jsem tomu hranolu trochu obrousit hrany. Myslím si ale, že to dopadlo dobře,“ řekl Šanda.

Podle jeho slov došlo nakonec k poctivému propojení klasiky s metalem. Některé skladby v provedení obou těles ctí originál, jiné jsou trochu upravené.

Na festivalu Brutal Assault zazní 9. srpna od 21 hodin.

RECENZE: The Smashing Pumpkins přemohli žánrovou nevyrovnanost nasazením

Hudba

RECENZE: Rod Stewart prokázal, že na poslední turné je příliš brzy

Hudba

Výběr článků

Načítám